vorige

Icecat: groene ICT-producten steeds populairder

Icecat: groene ICT-producten steeds populairder

Maandag, 15 oktober 2012

Auteur: Pim Hilferink

Uit de analyse van 474 miljoen product data-sheet downloads die informatieleverancier Icecat over Q3/2012 registreerde blijkt dat 'groene producten' - met Energy Star label - 33 procent populairder zijn dan vergelijkbare producten. Het online kanaal groeide in het kwartaal met 41 gegroeid, ondanks de recessie in de PC-markt.

Volgens Icecat CEO Martijn Hoogeveen blijkt uit de meting, dat duurzaamheid en energie-efficiëntie momenteel een zeer belangrijk invloed hebben op aankoopbeslissingen. “Daarom is het cruciaal voor fabrikanten om in zulke groene beoordelingen te investeren en deze kwalifacties prominent te tonen aan hun koperspubliek.“

De bekendste groene logo’s van dit moment zijn EPEAT en EU Flower, die een van wieg-tot-graf-benadering volgen, en energie-efficiëntie labels zoals EnergyStar en de EU Energie-Efficiëntie Classificaties. De laatste zijn gangbaar bij bij witgoed, lampen en auto’s. Hoogeveen voorziet dat generieke duurzaamheidslogo’s de categoriespecifieke en regionale logo’s binnen afzienbare tijd gaan vervangen. 

Expansie online kanaal
Het aantal door Icecat gemeten ecommerce-sites groeide met 41 procent in Q3/2012, vergeleken met dezelfde periode vorig jaarr. Hun downloadactiviteit nam met 14 procent toe tot 474 miljoen product-datasheet downloads (DDs). Het aantal gemeten merken groeide tot 5.950 en het aantal categorieën met 24 procent tot 1.434.

PC-merken hard geraakt
HP is met 20,3 procent nog steeds het dominante kanaalmerk, maar Toshiba en Philips boekten in de Top 10 de grootste vooruitgang. Lenovo zakte wat weg in het online kanaal. In het algemeen, hadden alle merken die sterk leunen op notebooks en/of PC’s het moeilijk, zoals Acer, Asus, Fujitsu en Sony. Toshiba was de enige uitzondering. 

Intel is het bekendste merk in de Top 10 Snelgroeiende Kanaalmerken in het derde kwartaal, de vraag naar productinformatie nam met 328 procent toe op jaarbasis. Kabeltjes- en mobiele supplies-fabrikant Oncore bleek voor het tweede opeenvolgende kwartaal aanwezig in deze Top 10. Computer-accessoires-fabrikant BTI was in het derde kwartaal de Snelle-Groei-Kampioen (+559 procent). Andere accessoireleveranciers zoals Ergotron, Newstar en CablesToGo deden het ook uitstekend.


  • Markttrends
Share |

Reageer op dit bericht

Foutmelding  
 
Naam
E-mailadres
Opmerkingen

Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn

Schrijf mij in de voor de Channelconnect nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Personalia

Personalia image

't Jong CEO Benelux & Nordics Atos

Ict-dienstverlener Atos heeft Peter 't Jong aangesteld als ceo voor de Benelux en Nordics-divisie. Hij treedt ook toe tot het executive committee van de Frans-Nederlandse dienstverlener. 't Jong volgt Rob Pols op die per 1 juli 2016 aan de slag is gegaan als zelfstandig adviseur voor ict-managers.

Personalia image

Van den Bossche Benelux-directeur Dynatrace

Softwaremaker Dynatrace heeft Kristof Van den Bossche benoemd tot regionaal directeur voor de Benelux. De Belg werkt al achttien jaar bij het softwarebedrijf en kent de technologie, de klanten en de markt van Dynatrace door en door.

Personalia image

Diepeveen CCO Custom Connect

De carrier-neutrale datacommunicatiespecialist Custom Connect heeft onlangs de functie van Chief Commercial Officer (CCO) gecreŽerd ter ondersteuning van de bedrijfsstrategie. Arno Diepeveen is per 1 juni aangesteld op deze nieuwe positie.

Meer personalia

DEZE MAAND IN CHANNELCONNECT

Lees ChannelConnect
Magazine 3-2016 digitaal

Nummer 3-2016
Thema: Virtualisatie

met onder meer:

- Johan Jansen, ALSO Nederland

- Virtualisatie: stand van zaken

- Op de koffie bij: Gerhard Top, gnTel

- Channel in the Picture: Huawei CloudConference, Praag 



Divide Internetoplossingen