vorige

Icecat: groene ICT-producten steeds populairder

Icecat: groene ICT-producten steeds populairder

Maandag, 15 oktober 2012

Auteur: Pim Hilferink

Uit de analyse van 474 miljoen product data-sheet downloads die informatieleverancier Icecat over Q3/2012 registreerde blijkt dat 'groene producten' - met Energy Star label - 33 procent populairder zijn dan vergelijkbare producten. Het online kanaal groeide in het kwartaal met 41 gegroeid, ondanks de recessie in de PC-markt.

Volgens Icecat CEO Martijn Hoogeveen blijkt uit de meting, dat duurzaamheid en energie-efficiëntie momenteel een zeer belangrijk invloed hebben op aankoopbeslissingen. “Daarom is het cruciaal voor fabrikanten om in zulke groene beoordelingen te investeren en deze kwalifacties prominent te tonen aan hun koperspubliek.“

De bekendste groene logo’s van dit moment zijn EPEAT en EU Flower, die een van wieg-tot-graf-benadering volgen, en energie-efficiëntie labels zoals EnergyStar en de EU Energie-Efficiëntie Classificaties. De laatste zijn gangbaar bij bij witgoed, lampen en auto’s. Hoogeveen voorziet dat generieke duurzaamheidslogo’s de categoriespecifieke en regionale logo’s binnen afzienbare tijd gaan vervangen. 

Expansie online kanaal
Het aantal door Icecat gemeten ecommerce-sites groeide met 41 procent in Q3/2012, vergeleken met dezelfde periode vorig jaarr. Hun downloadactiviteit nam met 14 procent toe tot 474 miljoen product-datasheet downloads (DDs). Het aantal gemeten merken groeide tot 5.950 en het aantal categorieën met 24 procent tot 1.434.

PC-merken hard geraakt
HP is met 20,3 procent nog steeds het dominante kanaalmerk, maar Toshiba en Philips boekten in de Top 10 de grootste vooruitgang. Lenovo zakte wat weg in het online kanaal. In het algemeen, hadden alle merken die sterk leunen op notebooks en/of PC’s het moeilijk, zoals Acer, Asus, Fujitsu en Sony. Toshiba was de enige uitzondering. 

Intel is het bekendste merk in de Top 10 Snelgroeiende Kanaalmerken in het derde kwartaal, de vraag naar productinformatie nam met 328 procent toe op jaarbasis. Kabeltjes- en mobiele supplies-fabrikant Oncore bleek voor het tweede opeenvolgende kwartaal aanwezig in deze Top 10. Computer-accessoires-fabrikant BTI was in het derde kwartaal de Snelle-Groei-Kampioen (+559 procent). Andere accessoireleveranciers zoals Ergotron, Newstar en CablesToGo deden het ook uitstekend.


  • Markttrends
Share |

Reageer op dit bericht

Foutmelding  
 
Naam
E-mailadres
Opmerkingen

Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn

Schrijf mij in de voor de Channelconnect nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Personalia

Personalia image

Van der Vlist Managing Director Eurofiber Nederland

Eurofiber Nederland heeft Jeanine van der Vlist met ingang van 1 juni a.s. benoemd tot Managing Director. Tot deze datum is Van der Vlist nog actief als Commercieel Directeur. In haar nieuwe rol wordt zij verantwoordelijk voor alle activiteiten van Eurofiber in Nederland, waarbij ze rechtstreeks rapporteert aan de board van de Eurofiber Group, waarvan Alex Goldblum ceo is.

Personalia image

Hoppener Channel Manager Benelux

Tintri, leverancier van VM-bewuste storage-oplossingen voor virtualisatie- en cloud-omgevingen, heeft Dick Hoppener begin maart aangesteld als Channel Manager Benelux. Hiermee wil Tintri de relatie met huidige partners versterken en haar merkbekendheid en marktaandeel in de regio vergroten.

Personalia image

Winsser Marketing & Vendor Manager Max ICT BV

Serge Winsser is gestart als Marketing & Vendor Manager bij Max ICT BV. In die rol zal hij zich richten op het intensiveren van de samenwerkingen met fabrikanten en partners. Winsser komt over van Vogel's, specialist in montageoplossingen, waar hij Marketing Communication Coordinator was.

Meer personalia

DEZE MAAND IN CHANNELCONNECT

Lees ChannelConnect
Magazine 2-2016 digitaal

Nummer 2-2016
Thema: Mobility

met onder meer:

- Dave Maasland, ESET Nederland

- Overzichtsartikel Security markt 2016

- Op de koffie bij: Mart Groot (mITE) en Gert-Jan Schenk (Lookout)

- Channel in the Picture: ASUS ontbijtsessie

 



Divide Internetoplossingen