vorige

Icecat: groene ICT-producten steeds populairder

Icecat: groene ICT-producten steeds populairder

Maandag, 15 oktober 2012

Auteur: Pim Hilferink

Uit de analyse van 474 miljoen product data-sheet downloads die informatieleverancier Icecat over Q3/2012 registreerde blijkt dat 'groene producten' - met Energy Star label - 33 procent populairder zijn dan vergelijkbare producten. Het online kanaal groeide in het kwartaal met 41 gegroeid, ondanks de recessie in de PC-markt.

Volgens Icecat CEO Martijn Hoogeveen blijkt uit de meting, dat duurzaamheid en energie-efficiëntie momenteel een zeer belangrijk invloed hebben op aankoopbeslissingen. “Daarom is het cruciaal voor fabrikanten om in zulke groene beoordelingen te investeren en deze kwalifacties prominent te tonen aan hun koperspubliek.“

De bekendste groene logo’s van dit moment zijn EPEAT en EU Flower, die een van wieg-tot-graf-benadering volgen, en energie-efficiëntie labels zoals EnergyStar en de EU Energie-Efficiëntie Classificaties. De laatste zijn gangbaar bij bij witgoed, lampen en auto’s. Hoogeveen voorziet dat generieke duurzaamheidslogo’s de categoriespecifieke en regionale logo’s binnen afzienbare tijd gaan vervangen. 

Expansie online kanaal
Het aantal door Icecat gemeten ecommerce-sites groeide met 41 procent in Q3/2012, vergeleken met dezelfde periode vorig jaarr. Hun downloadactiviteit nam met 14 procent toe tot 474 miljoen product-datasheet downloads (DDs). Het aantal gemeten merken groeide tot 5.950 en het aantal categorieën met 24 procent tot 1.434.

PC-merken hard geraakt
HP is met 20,3 procent nog steeds het dominante kanaalmerk, maar Toshiba en Philips boekten in de Top 10 de grootste vooruitgang. Lenovo zakte wat weg in het online kanaal. In het algemeen, hadden alle merken die sterk leunen op notebooks en/of PC’s het moeilijk, zoals Acer, Asus, Fujitsu en Sony. Toshiba was de enige uitzondering. 

Intel is het bekendste merk in de Top 10 Snelgroeiende Kanaalmerken in het derde kwartaal, de vraag naar productinformatie nam met 328 procent toe op jaarbasis. Kabeltjes- en mobiele supplies-fabrikant Oncore bleek voor het tweede opeenvolgende kwartaal aanwezig in deze Top 10. Computer-accessoires-fabrikant BTI was in het derde kwartaal de Snelle-Groei-Kampioen (+559 procent). Andere accessoireleveranciers zoals Ergotron, Newstar en CablesToGo deden het ook uitstekend.


  • Markttrends
Share |

Reageer op dit bericht

Foutmelding  
 
Naam
E-mailadres
Opmerkingen

Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn

Schrijf mij in de voor de Channelconnect nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Personalia

Personalia image

Costa Thiele Country Manager HTC Benelux

Smartphonefabrikant HTC heeft Jan Costa Thiele benoemd tot Country Manager Benelux. De Duitser neemt de functie over van Mark Moons, die de afgelopen negen jaar deze rol vervulde.

Personalia image

Legault-Forest Inside Sales Account Manager Axis

Axis Communications heeft Nathalie Legault-Forest aangesteld als Inside Sales Acoount Manager Benelux. De geboren Canadese spreekt naast Frans ook vloeiend Nederlands en Engels. Zij deed eerder ervaring op in sales- en accountmanagement bij onder andere Procter&Gamble en Alan Rogers Travel Group.

Personalia image

Homan Manager Sales & Marketing Pocos

Pocos (POwering COmmunication Solutions) - een zelfstandige Nederlandse telecomprovider voor de levering van Access, telefonie oplossingen en mobiel - heeft Stephan Homan aangesteld als Manager Sales & Marketing. In deze rol gaat Homan leiding geven aan de sales- en marketing activiteiten van Pocos en wordt verantwoordelijk voor de verder groei van het bedrijf.

Meer personalia

DEZE MAAND IN CHANNELCONNECT

Lees ChannelConnect
Magazine 2-2016 digitaal

Nummer 2-2016
Thema: Mobility

met onder meer:

- Dave Maasland, ESET Nederland

- Overzichtsartikel Security markt 2016

- Op de koffie bij: Mart Groot (mITE) en Gert-Jan Schenk (Lookout)

- Channel in the Picture: ASUS ontbijtsessie

 



Divide Internetoplossingen