vorige

Onderzoek naar gebruik inbound marketing door ICT bedrijven

Onderzoek naar gebruik inbound marketing door ICT bedrijven

Zaterdag, 20 oktober 2012

Auteur: Pim Hilferink

ICT bedrijven lijken over het algemeen niet goed te beseffen hoe belangrijk social media kan zijn voor het krijgen en behouden van klanten. Zo blijkt uit onderzoek van Killer Apps 2012, dat ruim de helft van de Europese CIO’s het gebruik van social media onder werktijd blokkeert.

De motivatie van deze CIO’s om social media te blokkeren, is vermoedelijk het tegengaan van entertainment onder werktijd. Hiermee wordt echter het 'social media kind' met het badwater weggegooid. Voor bedrijven is het namelijk noodzakelijk om hun vindbaarheid en zichtbaarheid op internet te vergroten. Anno 2012 gaan klanten zelf op zoek naar informatie op internet.

Veelal willen ze zelf beslissen wanneer zij contact opnemen met een bedrijf en op welke manier zij dat doen. Om ervoor te zorgen dat de potentiële klant contact met hen opneemt, moeten organisaties interessante informatie delen via social media en blogs.

Het delen van informatie via internet en social media wordt ook wel  'inbound marketing' genoemd. Naast het gebruik van social media en blogs, wordt er bij inbound marketing ook gebruik gemaakt van online forums, zoekmachine optimalisatie, e-mailmarketing etc. Deze nieuwe vorm van marketing zorgt ervoor dat de klant informatie ontvangt waar hij of zij naar op zoek is, afhankelijk van de fase waarin zij zich in het aankoopproces bevinden.

Onderzoek inbound marketing onder ICT bedrijven
Hoewel er al wel onderzoek is gedaan is naar het gebruik van inbound marketing, is er vooralsnog vrij weinig informatie beschikbaar over het gebruik van inbound marketing binnen de ICT wereld. Er blijven vragen openstaan, zoals: 

- Welke ICT-bedrijven maken er eigenlijk al gebruik van inbound marketing en welke niet?
- Zijn ICT-bedrijven succesvol met de inzet van inbound marketing of juist niet?
- Zijn er eventueel al voorlopers op het gebied van inbound marketing en wat kunnen bedrijven onderling van elkaar leren?

Door middel van een onderzoek wil ICT Valley - een on- en offline platform voor ICT-bedrijven in de regio Veenendaal, ook wel de 'Food Valley' genaamd - met ondersteuning van Inbound marketingspecialist One4Marketing, antwoorden op bovenstaande vragen proberen te krijgen.

Voor dit onderzoek worden een online enquête onder ICT-medewerkers en interviews met ICT-bedrijven afgenomen. De resultaten hiervan zullen de actuele status van het gebruik van inbound marketing binnen de ICT sector in Nederland weergeven. De resultaten van dit onderzoek bieden tevens een benchmark, waarmee bedrijven hun marketingbeleid kunnen vergelijken met dat van de concurrentie en komen aanpassings- en/of verbeterpunten naar voren.

Iedereen die werkzaam is in de ICT-branche wordt van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de online enquête.  De eerste 75 respondenten ontvangen een gratis exemplaar van het boek 'Inbound Marketing' van Brian Halligan en Dharmesh Shah. Daarnaast ontvangen alle deelnemers een persoonlijk exemplaar van het onderzoeksrapport, dat in januari 2013 zal verschijnen.

Klik hier om deel te nemen

  • Marktonderzoek
Share |

Reageer op dit bericht

Foutmelding  
 
Naam
E-mailadres
Opmerkingen

Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn

Schrijf mij in de voor de Channelconnect nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Personalia

Personalia image

Beerens BU Director Business Services Group Copaco

Distributeur Copaco heeft Bas Beerens aangesteld als Business Director van Copacoís Business unit BSG (Business Services Group). In die rol is hij verantwoordelijk voor het verstevigen, uitbreiden en verder vormgeven van het dienstenportfolio, waaronder Yours, de transport-, warehouse- en value add services van Copaco.

Personalia image

De Jager CFO KPN

Operator KPN wil ex-politicus Jan Kees de Jager benoemen op de post van Chief Financial Officer. De voormalige minister van FinanciŽn moet per 15 augustus aanstaande op de Ďpayrollí van KPN komen. De benoeming moet in september nog worden goedgekeurd tijdens een andeelhoudersvergadering.

Personalia image

Blaas Marketing Manager VisionsConnected

Robert Blaas is door VisionsConnected, specialist in betrouwbare en veilige (cloud-)diensten voor HD-videoconferencing en unified communication (UC), aangesteld als Marketing Manager. Blaas is in deze functie verantwoordelijk voor het stroomlijnen van de marketingactiviteiten en het verder versterken van VisionsConnectedís rol in de Video-as-a-Service-markt.

Meer personalia

DEZE MAAND IN CHANNELCONNECT

ChannelConnect 3 2014
Thema: Security

- Jan Gerzinus Jongsma & Marcel van Druten, IASO
- Europese privacyregels zorgen voor ‘tsunami aan werk’
- Arthur van Uden – Check Point


Lees ChannelConnect 3 online



Divide Internetoplossingen