vorige

MKB verdeeld over cloud computing

MKB verdeeld over cloud computing

Donderdag, 25 oktober 2012

Auteur: Pim Hilferink

Meer dan de helft van de mkb-ondernemers (56 procent) is nog op geen enkele manier bezig met cloud computing. Onbekendheid en scepsis zijn daar met name debet aan. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Keala in opdracht van MKB-Nederland.

Door middel van cloud computing worden data, computerkracht en online diensten toegankelijk via het internet. In theorie is werken in de cloud juist voor mkb-bedrijven interessant, omdat zij daarmee eenvoudig en relatief goedkoop over moderne technologie kunnen beschikken. Een belangrijk voordeel van software uit de cloud is dat de gebruiker bronnen efficiënter kan inzetten, documenten en informatie makkelijker en plaats-onafhankelijk kan delen en daarmee slimmer kan werken. Daarbij zorgt de aanbieder van de diensten voor updates en beveiliging van de van de gebruikte programma’s, zodat de gebruiker daar zelf niet voor hoeft te zorgen.

Van de circa 400 door Keala (tot voor kort Heliview) ondervraagde ondernemers, geeft 56 procent aan geen belang te hechten aan cloud computing. Een kleine 35 procent werkt er al wel mee (23 procent) of is van plan dat korte termijn te gaan doen (11 procent). Van de online beschikbare diensten zijn VoIP (30 procent) en webmail (12 procent) de meest gebruikte in het mkb.

MKB-Nederland constateert dat de verdeeldheid in het mkb over de inzet en toegevoegde waarde van cloud computing vooral een kwestie is van onbekendheid en vertrouwen. Ondernemers, voor zover zij al bekend zijn met de cloud, hebben met name hun twijfels over de bescherming van hun data, de continuïteit van de leverancier en het risico van de dienst te worden afgesloten.

De ondernemersorganisatie is van mening dat onbekendheid met cloud computing er niet de oorzaak van mag zijn dat ondernemers er niets mee doen. Mkb’ers geven in het onderzoek massaal (86 procent) aan bezig te zijn met kostenbesparing en circa 80 procent zegt specifiek de automatiseringskosten te willen terugdringen. Cloud computing kan daaraan een bijdrage leveren, evenals aan Het Nieuwe Werken, waarmee ruim 40 procent zegt bezig te zijn.

Ondernemers moeten daarom op zijn minst de voor- en nadelen van het gebruik van cloud computing goed tegen elkaar kunnen afwegen, vindt MKB-Nederland.De organisatie sluit dan ook aan bij het ministerie van EL&I, dat momenteel een handreiking ontwikkelt die ondernemers wegwijs moet maken in het gebruik van cloud computing. Via de portal www.mkbservicedesk.nl biedt de vereniging al de nodige informatie waar ondernemers hun voordeel mee kunnen doen.

Zowel op Europees niveau als in Nederland bestaat er ook vanuit de overheid veel belangstelling voor cloud computing. Eurocommissaris Kroes heeft al diverse keren aangegeven dat zij Europa ‘cloudactief’ wil maken. Volgens haar is cloud computing een belangrijke ontwikkeling voor innovatie en economische groei in Europa. Ook de Nederlandse Digitale Agenda van het ministerie van EL&I noemt cloud van belang om flexibeler en efficiënter te kunnen werken, hetgeen kan bijdragen aan productiviteitsgroei.

Uit eerder onderzoek van EL&I blijkt dat zowel bij afnemers als aanbieders zorgen bestaan overde mate waarin/wijze waarop zij voldoen aan vigerende wet- en regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van privacy. MKB-Nederland pleit in dat verband voor geharmoniseerde wet- en regelgeving tussen de landen binnen de Europese Unie. Bedrijven die over de grens ondernemen, kunnen zo hun efficiencyslag op grotere schaal doorvoeren.

  • Marktonderzoek
Share |

Reageer op dit bericht

Foutmelding  
 
Naam
E-mailadres
Opmerkingen

Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn

Schrijf mij in de voor de Channelconnect nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Personalia

Personalia image

Huijbregts directeur Accenture Digital

Consultancybedrijf Accenture heeft Marc Huijbregts aangetrokken als directeur van de Digital divisie in Nederland. Accenture Digital is begin 2014 opgezet om organisaties te begeleiden bij digitale transformaties en innovaties.

Personalia image

Van den Berg marketing- en salesmanager Solipsisgroep

ICT dienstverlener Solipsis heeft Jacco van den Berg aangesteld als marketing-en salesmanager van de Solipsisgroep. Binnen deze functie is hij verantwoordelijk voor alle sales- en marketingactiviteiten van de drie business units binnen de groep, te weten Performance Management, Managed Services en Document Management.

Personalia image

Boisvert voorzitter RvB RES Software

Andre Boisvert is benoemd tot voorzitter van de Raad van Bestuur bij RES Software, marktleider op het gebied van IT as a Service. Boisvert kan bogen op meer dan drie decennia ervaring als senior manager in de wereldwijde software-industrie, inclusief een lange staat van dienst als leidinggevende, bestuurslid en bedrijfsadviseur.

Meer personalia

DEZE MAAND IN CHANNELCONNECT

ChannelConnect 4 2014
Thema: Big Data

- Jeffrey Raskeyn, SAP
- Big Data, de ontdekkingsreis van de eeuw
- Symantec Connect 2014

Lees ChannelConnect 4 online



Divide Internetoplossingen