Het doel van de professionele diensten van een IT-leverancier is om de prestaties van oplossingen die op locatie bij de klant zijn geïmplementeerd te optimaliseren en daarmee zo nauwkeurig mogelijk aan de operationele behoeften te voldoen. Sinds de uitbraak van de pandemie zijn deze behoeften echter binnen korte tijd enorm veranderd. Bedrijven hebben zich moeten aanpassen en hun werkwijzen volledig om moeten gooien om de crisis het hoofd te kunnen bieden.
Om hun klanten zo goed mogelijk te kunnen blijven ondersteunen, moet ook het aanbod aan professionele diensten mee transformeren en zich aanpassen aan nieuwe, opkomende trends.
Diensten op afstand voor het toegenomen aantal cloudgebruikers
Vanwege de maatregelen voor sociale onthouding en de toename in het aantal thuiswerkers is het aantal cloudgebruikers in 2020 enorm toegenomen. En naar verwachting zal het cloudgebruik in de komende jaren alleen maar toenemen. 57% van alle bedrijven denkt meer uit te gaan geven aan SaaS-oplossingen en 49% aan de public cloud.
In de fysieke beveiligingssector, waar de cloud normaliter een kleine rol speelt, heeft dit tot de opkomst van hybride oplossingen geleid. Daarmee kunnen bestaande oplossingen op locatie blijven terwijl specifieke toepassingen stapsgewijs naar de cloud verplaatst of naar een ander systeem gemigreerd kunnen worden, afhankelijk van de behoeften. Deze nieuwe ontwikkeling maakt de uitvoering van complexe, fysieke beveiligingsprojecten met meerdere systemen op meerdere locaties een stuk ingewikkelder, ook voor de integratiespecialisten die daarbij ondersteunen.
Voor professionele diensten houdt dit niet alleen in dat ze diensten moeten gaan aanbieden die de transitie naar een hybride of cloudmodel gemakkelijker maken, maar ook dat ze deze diensten op een zodanige manier moeten leveren en presenteren dat ze aansluiten op de cloud: met langetermijndiensten op afstand die de gehele levenscyclus en gebruikerservaring van de klant dekken.
Digitale beveiligingsdiensten versterken
Tegelijkertijd is ook het aantal cyberaanvallen toegenomen. Door de snelle en geïmproviseerde implementatie van thuiswerken bij bedrijven sinds het uitbreken van de pandemie zijn er kansen ontstaan die hackers met beide handen hebben aangegrepen. Als gevolg daarvan heeft 90% van alle bedrijven een toename in cyberaanvallen ervaren.
Digitale beveiliging kun je echter niet improviseren. Daarvoor zijn bewuste keuzes nodig voor de juiste oplossingen, bestaande uit meerdere beschermingslagen zoals versleuteling, authenticatie en autorisatie. Bovendien moeten deze oplossingen van vertrouwde leveranciers komen, die bekend staan om hun transparantie en de betrouwbaarheid van hun producten. Dit is van essentieel belang, maar mag niet op zichzelf staan.
Om de digitale beveiliging te versterken, moeten bedrijven iedere integratie, iedere configuratie, ieder wachtwoord dat wordt gebruikt en de levenscyclus van alle software- en hardwareoplossingen grondig beoordelen.
Professionele diensten zijn de partij bij uitstek die niet alleen zakelijke klanten kan beschermen, maar ook hun integratiespecialisten. Op die manier kunnen beiden erop vertrouwen dat hun oplossingen geoptimaliseerd zijn door de mensen die deze door en door kennen: de mensen die ze hebben ontwikkeld en verkopen. Om de beveiliging te versterken, is het van belang dat bedrijven kunnen vertrouwen op diensten die de status van hun huidige digitale beveiliging kunnen beoordelen en daarbij alle onderdelen van hun infrastructuur meenemen. Het is aan professionele diensten om daarin meer en meer een proactieve rol te spelen.