HP Workforce Solutions stelt CIO’s in staat de productiviteit van hun werknemers te verhogen en te optimaliseren en tegelijkertijd de IT-eisen van hun bedrijf te beheren.
Koen Van Beneden, Managing Director, HP Benelux
Drie jaar nadat we massaal overstapten op modellen van hybride werken, worstelen veel organisaties nog steeds met het bieden van de middelen, tools en oplossingen op maat die werknemers nodig hebben om uit de verf te komen op de flexibele, verspreide werkplekken van vandaag. In onze gesprekken met CIO’s en IT-teams horen we bij HP voortdurend hoe de inzet en het beheer van de IT-infrastructuur nog steeds enorme uitdagingen vormen.
Deze complexiteit heeft geleid tot vraag naar ‘Workforce Solutions’ aanbiedingen, die Device–as–a–Service (DaaS), Software–as–a–Service (SaaS) en klantondersteuning bundelen in één flexibel abonnement dat per gebruiker kan worden geprijsd. Dergelijke aanbiedingen kunnen veel van de uitdagingen van hybride werk verlichten door activiteiten te stroomlijnen en schaalvoordelen te benutten om de ervaringen van werknemers te verbeteren. Gecombineerd betekent dit een enorme kans voor de technologie-industrie – en een van de belangrijkste zakelijke uitdagingen van het decennium.
De ervaringen van werknemers op de voorgrond
Laten we eens kijken naar de aanpak van Ericsson. De wereldwijde leverancier van draadloze en 5G-diensten wilde onlangs de ervaring van werknemers verbeteren door gebruik te maken van innovatieve technologie om tegemoet te komen aan hun uiteenlopende behoeften.
Een wereldwijde samenwerking met HP omvat nu meer dan 90% van de apparaten van Ericsson voor zo’n 130.000 gebruikers in 140 landen. Werknemers kunnen kiezen uit verschillende laptopmodellen die zijn afgestemd op hun functie. Eenmaal gekozen, worden de apparaten klaargemaakt en naar huis of kantoor gestuurd. De gebruiker geeft zijn e-mailadres op, vult de multifactor-authenticatie in en binnen 10 minuten is het apparaat klaar. Dit verkort de implementatietijd van het apparaat met een opmerkelijke 400%. Tijd die de werknemer nu beter kan spenderen.
Gezien de wereldwijde activiteiten van Ericsson is het essentieel dat het personeel veilig kan werken vanaf elke locatie. Producten zoals de recente HP EliteBook-modellen, uitgerust met 5G-mogelijkheden en encryptie op militair niveau, zorgen ervoor dat de mederwerkers van de klantenservice controle hebben over de het volledige aanbod van apparaten, van de applicatie en het besturingssysteem tot het BIOS en de hardware.
Dankzij de krachtige apparaatprestaties in combinatie met cloudgebaseerde applicaties is de koude opstarttijd teruggebracht van 120 seconden tot 30 à 40 seconden, terwijl de always-on 5G-connectiviteit het cloudbeheer vereenvoudigt en zorgt voor snelle updates en service provisioning. Dankzij de Break/Fix-overeenkomst is de uptime van het personeel beschermd en kunnen apparaten indien nodig eenvoudig worden omgeruild voor nieuwe.
Dit alles draagt bij aan een vloeiende, hypermoderne werkomgeving voor werknemers – en tevreden, productieve werknemers zorgen voor een tevreden CIO.
IT- en inkoopteams ontlasten
Hoewel Workforce Solutions essentiële services combineren voor gemak, zijn ze geen ‘one size fits all’ oplossing. Aangezien bedrijven zich in verschillende stadia van volwassenheid en digitale evolutie bevinden, moeten Workforce Solutions flexibel zijn. Een belangrijk voordeel is schaalbaarheid (omhoog of omlaag), waardoor bedrijven kunnen overschakelen op andere apparaten en software als reactie op verschuivingen in groei en strategie. Een gestroomlijnde facturering op basis van gestaffelde maandelijkse prijzen per werknemer kan ook de administratieve last voor inkoopteams verlichten, een schril contrast met eerdere methodes van modellen voor bulkeigendom of gefragmenteerde leasecontracten.
IT-teams hebben ook baat bij een uniform partnership dat alle telemetrie en gegevens van hun apparaten verwerkt. Deze centralisatie maakt automatisering van routinematige bewaking en onderhoud mogelijk, waardoor IT-teams zich kunnen concentreren op initiatieven met een grotere impact – en het bevorderen van de agenda van de CIO. HP TechPulse is bijvoorbeeld een cloud-gebaseerd platform dat kritieke data van apparaten en applicaties verzamelt en voorspellende analyses en automatisering gebruikt om problemen met apparaten proactief aan te pakken.
Op deze manier kan Workforce Solutions klanten gemak en gemoedsrust bieden door de beheeroverhead te verminderen. Leveranciers die bolt-ons of slecht geïntegreerde diensten blijven verkopen, lopen een grotere, meer strategische kans mis.
Duurzaamheid bevorderen door levenscyclusbeheer
Door de levensduur van apparaten te verlengen, de optimalisatie van hulpbronnen te verbeteren en uitgebreide inzamelings- en recyclingprogramma’s aan te bieden, bieden Workforce Solutions–modellen een veelbelovende mogelijkheid voor organisaties die hun impact op het milieu willen minimaliseren.
BBVA, een Spaanse multinational op het gebied van financiële dienstverlening, heeft bijvoorbeeld een overeenkomst gesloten met HP voor de levering van meer dan 5000 apparaten op het hoofdkantoor. Cruciaal is dat het partnerschap configuratie, levering, onderhoud, ondersteuning en vervangingsservices omvat, waardoor BBVA het energieverbruik van zijn wagenpark met 32% kan verlagen en meer circulair kan opereren.
Investeren in een duurzame kantooromgeving, zoals BBVA heeft gedaan, is cruciaal voor de overgang van een kantoorcentrisch model naar een hybride aanpak. Workforce Solutions kan deze overgang vereenvoudigen door alle tools en systemen samen te brengen die medewerkers nodig hebben om effectief samen te werken.
Het is moeilijk om een groep belanghebbenden te vinden die geen voordeel heeft van de toepassing van Workforce Solutions. Medewerkers krijgen betere apparatuur die naadloos werkt, waardoor de productiviteit en betrokkenheid toenemen; CIO’s en IT-teams kunnen prioriteit geven aan hun kerdoelen; en partners kunnen krachtige tools en gegevens verkrijgen voor het opbouwen van sterkere en duurzamere klantrelaties.
Met een verbeterde samenwerking en een geïntegreerde, datacentrische aanpak voor het creëren van gedeelde waarde, biedt Workforce Solutions een intelligentere weg vooruit in de huidige hybride wereld.