MSI, de Taiwanese fabrikant van high-end gaming-laptops zet de eerste stappen in de zakelijke markt. Daarvoor zoekt het bedrijf samenwerking met partners. “Voor ons gaat waarde boven prijs,” zegt Business Unit manager Pim Kroone.
MSI is een van de bekendere namen in de gamingmarkt. Eerst voor gamers die hun eigen pc samenstelden en daarbij de beste onderdelen bij elkaar zochten. Vaak genoeg kwamen ze daarbij uit bij de moederborden en grafische kaarten van MSI. Later omdat MSI naam maakte met de laptops waarmee je als gamer tot de tanden bewapend in veeleisende games ten tonele verscheen.
Kredietcrisis
Dat is niet vanzelf gegaan, vertelt Pim Kroone, Business Unit Manager Notebooks. “Zo’n twintig jaar geleden startten we met laptops, maar toen kwam de kredietcrisis van 2008 en veranderde alles.” Kroone beschrijft hoe MSI geconfronteerd werd met een markt waarin een flinke prijzenoorlog ontstond. “Iedereen wilde de goedkoopste laptop leveren, alle modellen werden zoveel mogelijk uitgekleed.” Het bedrijf overwoog zelfs om helemaal uit de markt voor laptops te stappen, ook al omdat MSI beschikt over een eigen fabriek, wat stevig op de kosten drukt. In deze vechtmarkt zocht en vond MSI een lucratieve niche: de markt voor high end gaming-laptops.
Ook dit ging niet direct van een leien dakje, vertelt Kroone. “De sales was niet gemakkelijk te overtuigen, want wie koopt er nu een laptop van duizenden euro’s om te gamen?” Maar het management zette door en dat was de juiste keuze, blijkt na vijftien jaar. “De roadmap voor mobiele computers zag er rond 2009 goed uit. De ontwikkelingen van processoren, goedkopere geheugens en opslag gingen gelijk op met die van desktops.”
Op naar de zakelijke markt
MSI is inmiddels marktleider in de markt voor gaming-laptops en het bedrijf richt zich nu daarnaast op een hele nieuwe doelgroep: de gebruiker van de zakelijke laptop. Op het eerste gezicht niet voor de hand liggend. Want MSI doet geen concessies aan de specificaties en de kwaliteit van de laptops. De vraag is dus of er een markt is voor zakelijke laptops met een hoger prijskaartje. “We stellen waarde boven prijs,” zegt Pim Kroone. “Wat betekent dat we niet op prijs, maar op kwaliteit willen concurreren. We bieden zakelijke laptops voor de bovenkant van de markt, met dezelfde kernwaarden als de laptops voor de gamingmarkt.” Dat betekent notebooks voor high-end toepassingen. “Denk aan 3D-rendering, simulaties, muziek en video. Voor dat laatste beschikken de laptops over hi-res audio en de meest geavanceerde videokaarten.”
Andere toepassingen zijn luchtverkeersleiding, Defensie, architectuurontwerp. “En tandartsen,” vertelt Kroone. “We hebben een leuke case waarbij onze zakelijke laptops worden ingezet voor een oplossing die aan tandartsen worden geleverd. Een bedrijf maakt een scanner voor het gebit die met behulp van onze laptop real-time wordt omgezet in 3D-beeld.” De laptops zijn ook heel goed geschikt voor VR-toepassingen.
Samenwerking met partners
Naast een deel directe sales, zet MSI volop in op samenwerking met partners. “We zijn op zoek naar lange-termijnpartnerschappen, waarbij de partner mag rekenen op alle mogelijke ondersteuning. “We maken bijvoorbeeld de partner niet verantwoordelijk voor de voorraad; een product geldt pas als ‘verkocht’ wanneer het aan de eindklant is geleverd. Verder is de productstrategie echt gericht op de eindgebruiker. Net als in de gaming-markt gaan we in gesprek met de zakelijke gebruiker, om de behoeften en wensen in kaart te brengen. Dat doen we al sinds het begin met die-hard gamers.”
Niet onbelangrijk in deze tijd is het maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Het is niet altijd gemakkelijk om te bewijzen dat je als bedrijf ‘groen’ bent,” zegt Kroone. “Maar ik kan wel zeggen dat wij daar alles aan doen, want we hebben onze eigen fabriek. Meer invloed kun je als leverancier niet hebben. Duurzaamheid zit dan ook in onze core values.”