ASUS heeft een breed portfolio voor zowel de particuliere als de zakelijke markt, van notebooks, desktops, all-in-ones, servers en workstations tot en met monitoren. Daarnaast biedt de fabrikant ook nog losse componenten, zoals moederborden en grafische kaarten. Daarmee kunnen professionals en gamers hun pc perfect afstemmen op hun wensen. Voor de zakelijke markt, waar de verticals onderwijs, hospitality en retail speerpunten zijn, heeft ASUS een vijftal oplossingsrichtingen gedefinieerd, gericht op mobiliteit, prestatieverbetering, audiovisuele communicatie, bedrijfsbescherming en het ‘groene kantoor’. Daarmee biedt de fabrikant resellers vrijwel iedere gewenste optie om te voldoen aan de specifieke eisen van de klant.
ASUS en distributie
“Wij zijn al meer dan tien jaar distributeur van ASUS, dat zich aanvankelijk sterk manifesteerde in de consumentenmarkt”, zegt Paul van Keulen, Product Manager bij Copaco. “Sinds twee jaar is er een koersverandering op gang gekomen, waarbij ASUS het B2B-porfolio nadrukkelijker naar voren heeft geschoven. De consumentenoplossingen werden een commodity, waarvoor klanten niet meer naar de reseller om de hoek gingen, maar voor een zo laag mogelijke prijs overstapten naar de grote winkelketens of e-tailers. Het zakelijk portfolio betekende voor zelfstandige resellers dan ook een uitstekende mogelijkheid om de teruggang in consumentenverkoop te compenseren met oplossingen voor de B2B-markt. Daarbij hebben ze hun Reliability-garantie ingezet om de kwaliteit van hun producten te onderstrepen. ASUS onderscheidt zich ook van andere grote merken door de mogelijkheid om ‘built to order’ machines te bestellen, dat kan bij de meeste andere merken niet (meer).”
Alex van Hardeveld, Product Manager bij ALSO Nederland, herkent dat beeld. “Wij voeren ASUS nu een kleine drie jaar en hebben daarvoor een breed klantenbestand in het kanaal”, licht Van Hardeveld toe. “De producten zijn innovatief, competitief, worden ondersteund met twee jaar garantie. Daarbij biedt het B2C- en B2B-portfolio een naadloze cross-over voor vrijwel ieder type gebruiker. Binnen ons resellerbestand zien we dat de ‘typische ASUS-klanten’ vooral mkb’ers en zzp’ers zijn. Die laatste groep waardeert vooral de keuze uit diverse betrouwbare, maar ook dunnere, elegante notebooks met een luxe uitstraling tegenover de vaak wat robuustere, maar ook zwaardere typisch zakelijke modellen.” “Resellers die al langer actief zijn met ASUS profiteren natuurlijk van de naamsbekendheid die het merk bij consumenten heeft. Maar om succesvol te zijn in wat grotere projecten moeten ze wel de nodige moeite doen”, zegt Van Keulen. “De Zenbooks en Chromebooks blijken daarbij een effectieve ‘deuropener’. En de all-in-ones doen het heel goed in de zorg en als muzieksysteem in de hospitality-industrie.”
“ASUS ondersteunt het kanaal binnen zijn 100% indirecte verkoopmodel met twee B2B accountmanagers die in met een ‘direct touch’ benadering kansrijke zakelijke opportunities opsporen”, vult Van Hardeveld aan. “Als distributeur proberen we met koud bellen en gerichte marketingacties nieuwe resellers te werven, en ook daarbij is ASUS zeer behulpzaam.”
Over de samenwerking met ASUS zijn beide heren prima te spreken. “Er is wekelijks contact, de lijnen zijn kort en we gaan eerlijk met elkaar om”, zo is het unanieme oordeel. “Al moet ik er wel bij zeggen dat ik misschien een beetje bevooroordeeld ben over mijn voormalige werkgever”, lacht Van Hardeveld.
ASUS en Yorcom
“Sinds de oprichting van Yorcom in 2000 zijn we voornamelijk gericht op de consument en dan is ASUS een fabrikant waar je niet omheen kan”, zegt Fabian Dusselaar van het in Vlaardingen gevestigde Yorcom. “Al sinds de tijd dat computeronderdelen niet aan te slepen waren is ASUS al immens populair. Die populariteit heeft ze ook geholpen toen ze de laptopmarkt op zijn gegaan, en met succes. Sprekend over laptops wordt het vaak spannend: service- en garantievoorwaarden lopen bij de diverse fabrikanten nogal uiteen, al beloven ze allemaal hetzelfde. Om die reden bieden wij als extra service aan onze klanten bij reparatie altijd gratis een vervangend product. Mensen kunnen tegenwoordig niet meer zonder hun laptop en daarom nemen we met een leenproduct zorgen en irritaties weg. In dat traject moet ook de fabrikant meedenken en binnen de gestelde tijd zijn afspraken nakomen. Dat zit bij ASUS helemaal goed. Dus toen ze hun zakelijke line-up lanceerden, in combinatie met het Reliability-programma, hoefden wij niet lang na te denken. Zakelijke klanten willen ontzorgd worden en zich kunnen focussen op datgene waar ze goed in zijn, de rest moeten wij hen uit handen nemen. ASUS begrijpt dat en houdt rekening met de belangen van de reseller en ze leveren ook mooie producten waar de zakelijke klant voor valt. Yorcom is dan ook een echte ASUS-fan!”
ASUS en INOS
“INOS is een onderwijsstichting waaronder 28 scholen in het speciaal en basisonderwijs in de regio Breda vallen”, zegt Hans Miegielsen, Senior Stafmedewerker onderwijs en ICT. “Momenteel zitten we in een transitiefase waarin we de de ICT-omgeving voor onze 10.000 leerlingen en rond 1.500 medewerkers naar de cloud brengen. We willen naar een omgeving waarin het onderwijs (weer) centraal staat, met zo min mogelijk beheer en geen specifiek technisch personeel op iedere locatie. Veilige toegang tot internet is in het kader van ons project ‘Grenzeloos leren’ – waarin leerlingen plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken – vanzelfsprekend heel belangrijk.” Op dit ogenblik zit de werk- en opslagomgeving middels Office 365 voor leraren en medewerkers al in de cloud. “En voor de e-learning omgeving voor leerlingen hebben we INOSweb, een op basis van van Google for education gebouwde ‘proeftuin’ gecreëerd”, vervolgt Miegielsen. “Met die ontwikkelingen op de achtergrond gingen we begin dit jaar op zoek naar de juiste Chromebooks voor onze leerlingen. Tijdens de BET onderwijsbeurs in Londen liepen we daarbij Ruben Beukert van ASUS tegen het lijf. Hij had precies het speciale, robuuste Chromebook in huis dat we zochten, en toonde ook in de daaropvolgende onderhandelingen over prijs- en leveringsvoorwaarden de gewenste flexibiliteit. Dat leidde ertoe, dat het oorspronkelijke aantal van enkele honderden notebooks uiteindelijk uitliep op meer dan duizend stuks. Scholten Awater, onze aanbestedingspartner, heeft inmiddels al meer dan zevenhonderd stuks uitgeleverd op diverse locaties. Zij zorgen niet alleen voor administratie en tijdige levering, ook de klanttevredenheid houden ze samen met ASUS goed in de gaten. Mede daardoor kan ik me samen met twee leerkrachten bezighouden met de introductie van INOSweb en Google Classroom op onze pc’s en chromebooks. Heel onderwijs- en praktijkgericht, en dat is precies zoals we onze ICT-omgeving graag zien”, zo besluit Miegielsen.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4-2016]