Als pure security vendor beschikken we over alles wat nodig is om nog verder te kunnen groeien”, zegt Jamie Farrely, Head EMEA Channel Sales bij Syantec. “We hebben daarvoor eenvoudig te begrijpen en uitvoerbare strategieën ontwikkeld, die ervoor moeten zorgen dat zowel onze partners als wijzelf onze groei kunnen maximaliseren en tegelijkertijd een voorspelbaar omzet- en winstniveau kunnen realiseren. We hebben de expertise om zowel onze partners als eindgebruikers optimaal te ondersteunen, en – zeker zo belangrijk – de passie om zoveel mogelijk organisaties en consumenten maximale protectie te bieden.
Luisteren
“Bij het ontwikkelen van onze channelstrategie en partnerprogramma is luisteren naar wat de markt en wat partners van ons verwachten cruciaal”, vervolgt Farrelly. “Wij moeten ervoor zorgen dat we de oplossingen kunnen aanbieden waar de eindgebruikersmarkt om vraagt, en waarmee onze channelpartners de security bij hun klanten op het allerhoogste niveau kunnen brengen. De services en oplossingen van Symantec maken gebruik van de grootste publieke malware database ter wereld, het Global Security Network, dat in ruim 157 landen met ruim 68,3 miljoen aanvalssensoren zoveel mogelijk nieuwe malware-aanvallen opspoort en neutraliseert. Dat is hard nodig, gezien het enorme aantal van 430 miljoen nieuwe malware varianten die in 2015 werden geregistreerd, zoals blijkt uit het Internet Security Threat Report 2016. Innovatie is daarbij een sleutelwoord, waarmee we de problemen die klanten ervaren samen met onze partners te lijf proberen te gaan.”
Symantec Secure One
Een strategie om cyberaanvallen effectief te bestrijden kan alleen succes hebben in een ‘unified approach’, een allesomvattende aanpak die in staat is om afwijkend en/of verdacht gedrag – waar dat ook vandaan komt – tijdig te signaleren en zo erger te voorkomen. Je moet tenslotte eerst begrijpen waar je mee van doen hebt voor je een oplossing kunt ontwikkelen en kunt inzetten. “Dat is het uitgangspunt voor ons partnerprogramma ‘Secure One’, dat channelpartners oplossingen biedt voor bescherming tegen bedreigingen, de bescherming van informatie, de analyse van de status van de beveiliging, security management en compliancy”, vervolgt Farrelly. “Daarbij bieden we de mogelijkheid om hogere, en voorspelbare marges te maken. Niets meer en niets minder. Geen ingewikkelde contracten met kleine lettertjes, gewoon goed samenwerken en doen wat je belooft, zowel naar elkaar als naar de eindgebruiker. Die verfrissende aanpak heeft ons al heel veel uitstekende feedback opgeleverd.”
Vier niveaus
Beginnende channelpartners stappen in op het Registered Partner niveau. Daarmee krijgen ze toegang tot basisvoordelen, trainingen en tools waarmee kennis en vaardigheden kunnen worden opgebouwd. Ook dealregistratie behoort tot het basisniveau. Om door te stromen naar het niveau van Silver Partner dient een partner tenminste één Silver competentie te behalen. Ook de andere benefits liggen een niveau hoger en ondersteunen de partner efficiënt bij het genereren van nieuwe business. Silver partners die extra investeren in het behalen van minimaal één Gold-competentie verwerven daarmee de Gold Partner status. Die levert nog meer financieel voordeel op, en extra ondersteuning op marketing- en technisch gebied. Om het allerhoogste niveau – Platinum Partner – te behalen moet een Gold Partner minimaal één Platinumcompetentie behalen. Als Platinum Partner geniet je alle voordelen en ondersteuning van Symantec op het allerhoogste niveau.
Farrelly: “Binnen de EMEA-regio hebben we duizenden partners die actief zijn in het mkb, de midmarket en het enterprise segment. Daarvan zijn er momenteel 160 gecertificeerd op Platinum of Gold niveau. En hoewel we al meer dan vijftien jaar overall-marktleider zijn op het gebied van securitysoftware, hebben we dat in de achterliggende jaren door diverse omstandigheden minder duidelijk kunnen laten horen en zien. Maar die periode ligt achter ons en we kunnen groei weer voorop zetten en investeren in cloudoplossingen. Dat is ook waar het kanaal om vraagt, men wil horen waar Symantec voor staat en waar het naartoe wil. Dat kan ik wel verklappen: we willen graag verder groeien met serieuze partners die samen met ons willen werken aan de toekomst.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4-2016]