Rond 2.600 vertegenwoordigers van resellers en vendoren vonden in de loop van de dag de weg naar Vijfhuizen waar, vanaf half elf op ruim tachtig beursstands en in drie speciale domes, kennis en informatie kon worden vergaard en gedeeld en er volop gelegenheid tot informeel netwerken was. “Taste of tomorrow is veel meer dan een beurs”, vertelde Managing Director Benelux Els Demeester ons. “In lijn met de ontwikkelingen in de markt vormt ‘Taste of tomorrow’ veeleer een marktplaats, waar partijen elkaar kunnen ontmoeten en aftasten, op zoek naar de voor hen (en hun klanten) meest geschikte oplossingen.”
Boerenwijsheden
Bijzonder was de presentatie in het auditorium, waar Country Manager Peter Jansen voor een select gezelschap vertegenwoordigers van de belangrijkste klanten en vendoren uit de doeken deed hoe Tech Data zich in de volle breedte tot High Performance Organisatie (HPO) gaat transformeren. “Dat is de uitdaging waar je als marktleider voor staat”, zei Jansen in ons gesprek.”De markt is enorm in beweging en continu in verandering, en om in een dergelijk scenario aan de top te blijven en relevant voor je klanten te blijven moet je voortdurend innoveren en alert blijven.” In dat proces laat Tech Data zich bijstaan door Management Consultant Tjeerd den Boer, die ook de eigenaars van driesterrenrestaurant De Librije – Jonnie en Thérèse Boer – adviseert en daarover met een tweetal co-auteurs het boek ‘Boerenwijsheden’ schreef.
Elke dag een stapje verder
In dat boek wordt op een aansprekende en professionele manier uiteengezet hoe de zeven smaken, die de basis vormen van een sterrenkeuken, ook in andere bedrijfstakken de relatie tussen leverancier en (eind)klant beïnvloeden. “Om een HPO-organisatie te worden, heb je in de eerste plaats een enorme passie voor je vak nodig. En je moet ook weten wie je klanten zijn en wat ze van je verwachten, zodat je die verwachting kunt overtreffen. Doe je dat uitzonderlijk goed, dan kan je dat een of meer sterren opleveren”, vertelt Thérèse Boer. “Maar het behouden van je sterren is een stuk lastiger dan het behalen ervan”, weet Jonnie. “Daarvoor moet je een organisatie hebben die – van de afwashulp tot en met de chef – de ultieme klantervaring centraal stelt. Je moet je voortdurend blijven afvragen wat er beter kan, zodat je zowel voor je eigen organisatie als je klanten relevant kunt blijven. Dat maakt het verschil tussen een organisatie en een high-performance organisatie.”
‘Drie sterren distributie’
“De lessen uit de driesterrenkeuken proberen we door te trekken naar onze eigen organisatie”, zegt Demeester. “Niet omdat we het niet goed doen, maar omdat het altijd beter kan. Wij zijn marktleider in de Nederlandse markt en daarmee staan we net als De Librije aan de top en daar willen wij ons vanzelfsprekend handhaven.”
Driejarenplan
“De komende drie jaar staan dan ook in het teken van voortdurende innovatie, investering in mensen en de intensivering van onze partnerships”, vult Jansen aan. “Om te voldoen aan de definitie van een echte HPO moet je over minimaal vijf jaar telkens significant betere jaarresultaten laten zien. Daarvoor moet je organisatie kwaliteit uitstralen, een open en actiegerichte structuur hebben en innovatie onderdeel van je DNA laten worden. Dan kun je antwoord geven op vragen als, hoe zorg je ervoor dat het leuk zakendoen blijft met Tech Data?, wat moet je daarvoor wel én niet doen? en hoe speel je in op veranderingen in de markt en onderlinge relaties?”
Transformatie in de praktijk
Inmiddels heeft Tech Data de eerste stappen op weg naar een HPO gezet. Wat dat in de praktijk betekent vroegen we aan Bas Scheepens, Directeur van TD Azlan. “Dat begint bij het evalueren van je vertrekpunt. Waar sta je nu en wat moet je aanpassen om ook op termijn te kunnen voldoen aan de veranderende wensen vanuit de markt? Wij zijn sinds jaar en dag de value-add Enterprise IT-distributeur binnen Tech Data met een enorme expertise op het gebied van datacenters en netwerken. Mobile computing is in de afgelopen jaren binnen (grotere) organisaties steeds belangrijker geworden. Om klanten in de breedte én in de diepte te kunnen blijven bedienen, werken we steeds intensiever samen met onze mobiele tak, TD Mobile. Die is inmiddels volledig geïntegreerd binnen Tech Data en dat stelt ons in staat om gezamenlijk de uitdagingen bij de klant nog beter te kunnen adresseren. Denk aan bijvoorbeeld IoT, tegenwoordig raakt alles aan alles en dan is het gewoon een must dat we onderwerpen als security, waar voor Tech Data ook absoluut focus ligt, MDM, cloudoplossingen – inclusief het daarbij behorende andere businessmodel op basis van abonnement – als kant-enklare oplossingen aan onze resellers kunnen aanbieden.
Tegelijkertijd hebben die marktontwikkelingen ook hun weerslag op de organisatie, bijvoorbeeld op het gebied van ordering, facturatie, administratie en klantbeheer.
Concrete doelstelling voor de komende tijd is om het brede, maar ook wel gefragmenteerde portfolio voor de markt van morgen, te integreren. Zodat we onze rol als kennispartner voor onze resellers ook in het IoT-tijdperk kunnen blijven spelen. We richten onze energie nog steeds op groei en we realiseren ons terdege dat we dat alleen kunnen waarmaken als wij zelf in belangrijke mate bijdragen aan de groei van onze partners. Dat is cruciaal, nu en in de toekomst.”