Ondanks de relatief hoge prijzen voor de iPad Pro en de Surface Pro 4 – beide rond de 1000 dollar – die vooral gericht zijn op het midden- en hogere segment van de markt gaan marktkenners ervan uit, dat ze de algehele vraag naa 2-in-1 notebooks zullen stimuleren. Fabrikanten als Acer, Asustek Computer en Lenovo hebben vooral aanbod in het prijssegment beneden de 300 dollar.
Kao merkt op dat de wereldwijde markt voor 2-in-1 notebooks tussen januari en juli van 2015 met 41 procent is gegroeid. In de eerste zes maanden realiseerde Acer zelf al 81 procent groei in het aantal verscheepte units. De EMEA-regio sprong eruit met 134 procent groei, en de in de beide Amerika’s was de groei voor Acer zelfs 259 procent.
Acer is op dit moment de grootste leverancier van 2-in-1 notebooks in de EMEA-regio met een marktaandeel van 20 procent en neemt in Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Saudi Arabië, België, Noorwegen, Denemarken en Oostenrijk de eerste plaats in. Dat geldt buiten de regio ook voor landen als Indonesië, Maleisië en de Philippijnen.
Kao zei verder te verwachten dat de wereldwijde markt voor notebooks dit jaar gelijk blijft of daalt ten opzichte van 2014, maar dat de segmenten voor 2-in-1 en gaming notebooks vooralsnog een gezonde groei zullen blijven doormaken.
Bron: DigiTimes