De vraag naar hosted en cloudgebaseerde Unified Communications-tools is mede door de coronacrisis sterk toegenomen vergeleken met een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van analistenbureau Synergy Research.
Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder is de omzet uit UC-collaboratietools in het tweede kwartaal van 2020 met 7 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Voor hosted en cloudgebaseerde tools is de groei zelfs 18 procent, terwijl on-premise juist met 18 procent is gedaald.
Daarmee maken hosted en cloudgebaseerde UC-tools driekwart van de totale omzet uit. Teams SaaS, conferencing SaaS en CPaaS profiteren het meest van de nieuwe marktsituatie. Zoom, Twilio, Vonage en Slack zijn toegetreden tot de top-10 van leveranciers.
Videoconferencing
Het enige segment voor on-premise is de apparatuur voor videoconferencing. IP-telefonie blijft hier echter het bestverkopende segment. Voor hosted en cloud is dit PBX en UCaaS en hosted/cloud email.
“We zagen binnen de collaboratiemarkt al een geleidelijke migratie van on-premise naar cloudoplossingen. COVID-19 en de plotselinge veranderingen in werkwijze hebben dit versneld”, zegt Jeremy Duke, Chief Analyst bij Synergy. “CIO’s moeten manieren vinden om de communicatie op peil te houden en productiviteit te ondersteunen in een situatie waarbij werk van afstande de nieuwe norm is en kantoren minder bevolkt zijn. Hosted- en cloudoplossingen zijn hier uitstekend geschikt voor.”