De klassieke rol van colocatieleveranciers is dat ze ICT-ruimte en infrastructuur aan bedrijven bieden. Maar ook datacenters moeten hun dienstenportfolio aanpassen aan de vraag naar digitale transformaties. Dataplace, onderdeel van Eurofiber, heeft daarom vijf jaar geleden een koerswijziging ingezet, zo schrijft Paul Faas.
De laatste jaren zie ik dat klanten hun complete digitale infrastructuur onder de loep nemen. Als Dataplace waren we vooral gericht op het bieden van colocatie. Maar dat is maar een heel klein onderdeel van waar organisaties behoefte aan hebben. Steeds vaker kreeg ik de vraag of Dataplace ook kan helpen bij het opzetten en beheren van andere diensten.
Sinds dat we onderdeel zijn geworden van de Eurofiber groep in 2016, hebben we die mogelijkheid ook. Er is een grote investeringsbereidheid, en Eurofiber houdt de cloudontwikkelingen scherp in de gaten. Daarom hebben we een business unit opgericht om een basisinfrastructuur vanuit open visie te bieden. Daar vallen alle onderdelen onder die het fundament vormen waarop je een digitale transformatie kunt toepassen: cloud connects, verbindingen tussen datacenters, colocatie, alle connectiviteit, IaaS, enzovoorts. We hebben ook een managed cloud hub, een platform van MatrixMind waarmee alles te beheren valt.
We zijn onderdeel van Eurofiber, waar bijvoorbeeld ook DCSpine onder valt. Maar we kunnen ook connectiviteit leveren van andere partijen. Natuurlijk heeft Dataplace nog steeds zijn zes locaties in heel Nederland, dus organisaties hebben de vrije keuze rond wat ze waar gaan plaatsen. We blijven dus echt een infrastructuurspeler met een open karakter, die de dienstverlening van resellers aanvullen.
De internationale ervaring scheelt op dit punt veel. Een zusterbedrijf in Frankrijk leverde het IaaS-platform, en dat werkt zo goed dat we twee platformen in Nederland gaan bouwen. Alle data staat dan in Nederland opgeslagen. Dataplace zoekt actief partnerships op, waarbij we eventueel alle producten en diensten zelf kunnen leveren.
Het transformatieproces is, net als bij klanten, voor ons een proces voor de middellange termijn. Op de achtergrond werken we hard om kennis toe te voegen aan ons team. De nieuwe business unit is ondertussen uitgegroeid naar een persoon of 50, maar we nemen nog steeds mensen aan. Tel daar de capaciteit vanuit Eurofiber en MatrixMind bij op, en je hebt het over ambitieuze plannen. Uiteindelijk is geen enkele roadmap voor ons kortstondig. Ook niet als het gaat om ons klantcontact.
Paul Faas is Manager Marketing & Business Development bij Dataplace, onderdeel van Eurofiber.