De wifi-markt lijkt weinig last te hebben van een verzadiging of van omzetcijfers die om andere redenen teruglopen. Zo maakte de Wi-Fi Alliance begin dit jaar tijdens de CES in Las Vegas bekend dat er in 2016 drie miljard wifi-devices over de toonbank zullen gaan. Het totaal komt daarmee op 15 miljard. De installed base bedraagt momenteel 6,8 miljard apparaten1. Als we kijken naar de groeicijfers, dan doet de wifi-markt het beter dan bijvoorbeeld de markten voor datacenterservers, ethernetswitches, voicesystemen en telepresence. Zo becijferde de Synergy Research Group dat de wereldwijde verkoop van wifi-apparatuur in 2015 op jaarbasis met 5 procent was gegroeid, terwijl zeven andere segmenten het met gemiddeld 2,3 procent moesten doen2. De Dell’Oro Group denkt dat de omzet op de wereldwijde Wireless LAN-markt in 2019 13 miljard dollar zal bedragen. De omzetgroei komt daarmee ten opzichte van 2015 uit op maar liefst 30 procent³.
Drivers voor groei
Voor de onstuimige groei van de markt voor draadloos netwerken – zowel in aantallen als in omzet – worden meerdere verklaringen aangedragen, waaronder:
• de exponentiële groei van het mobiele dataverkeer. Volgens Cisco’s Global Mobile Data Traffic Forecast over de periode 2015-2020, groeit het mobiele dataverkeer inmiddels sneller dan het vaste IP-verkeer. Dit is onder andere te danken aan het toenemende aantal apparaten dat via wifi contact maakt. Een belangrijk deel van het mobiele dataverkeer wordt ‘offloaded’ naar wifi-netwerken. In 2015 werd er iedere maand 3,9 exabyte aan mobiele data geoffload naar wifi-netwerken, terwijl 3,7 exabyte mobiel dataverkeer ook daadwerkelijk via mobiele netwerken werd afgehandeld. Volgens Cisco zal er in 2020 iedere maand 38,1 exabyte aan mobiele data worden afgehandeld via wifi-netwerken. Deze ontwikkeling vraagt om meer en grotere draadloze netwerken.
• de snelle opmars van het Internet of Things. Gartner verwacht dat in 2016 6,4 miljard apparaten zijn aangesloten met behulp van het ‘Internet of Things’, zo’n 30 procent meer dan in 20154. Een groot deel van die apparaten zal via wifi worden aangesloten, zeker als de huidige beperkingen van wifi worden weggenomen. De Wi-Fi Alliance kondigde in dit verband onlangs Wi-Fi HaLow aan dat een groter bereik heeft en beter door muren, vloeren en andere obstakels kan5. Een ander deel van deze markt zal worden geadresseerd met nieuwe technologieën, zoals LoRa (zie kader).
• de dalende kosten door de toepassing van nieuwe technologie. Niet alleen de prijzen van de access points staan onder druk, ook technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de kosten voor wifi-implementaties en -onderhoud dalen. Voorbeelden daarvan zijn de wifi-netwerken die geen gebruikmaken van controllers, technologie die het overbodig maakt om naar alle access points een ethernetkabel aan te leggen en de opkomst van ‘cloud-managed wifi’, waarbij het beheer van het draadloze netwerk volledig via de cloud verloopt en vaak ook de controllers in de cloud zijn geplaatst. Cloud-managed wifi – een markt die volgens IDC in 2018 goed is voor 2,5 miljard dollar – wordt wel gezien als de grootste driver voor de wifi-markt. Het cloud-managed wifi-model wordt onder andere geboden door Aerohive, Netgear, Cisco’s Meraki, Mojo Networks (voorheen AirTight Networks) en Ruckus Wireless.
• de komst van 802.11ac Wave 2-producten. Volgens ABI Research was in 2015 39 procent van alle wifi-access points die werden verkocht, gebaseerd op 802.11ac, de standaard die in theorie snelheden mogelijk maakt tot 1,3 Gbps (zie ook het kader over 802.11ac). De komst van de eerste 802.11ac Wave 2-producten – die inmiddels op de markt zijn verschenen en de lat op theoretisch 7 Gbps leggen – zou de adoptie van 802.11ac en de groei van de wifi-markt nog verder stimuleren. Bij 802.11ac Wave 2 als driver voor de wifi-markt is overigens wel een kanttekening te plaatsen. “Eigenlijk zou ik zeggen dat de groei van de Enterprise WLAN-markt redelijk onafhankelijk is van de technologie”, aldus John Dinsdale, Chief Analyst en Research Director bij de Synergy Research Group. “Als je terugkijkt, dan zie je dat de uitgaven aan draadloze netwerkproducten niet echt spectaculair stegen door de komst van 802.11a, b, g, n of ac.”
De spelers
Het is duidelijk dat de markt voor draadloze netwerken nog een enorme ontwikkeling staat te wachten. Maar wie zijn de spelers die in 2019 de door de Dell’Oro Group voorspelde omzet van 13 miljard dollar mogen verdelen? De potentiële lijst blijkt lang te zijn. Wij beperken ons hier tot een korte omschrijving van de spelers die worden genoemd in Gartners ‘Magic Quadrant for the Wired and Wireless LAN Access Infrastructure6’, aangevuld met enkele spelers die naar onze mening niet mogen ontbreken in dit korte overzicht. In alfabetische volgorde:
Aerohive Networks.
Deze fabrikant is met name actief in Noord-Amerika en EMEA en levert volledig via het kanaal. In 2015 tekende het bovendien Dell op als reseller voor zijn WLAN-producten. Aerohive levert een controllerloze architectuur en een volledig pakket aan access-applicaties als onderdeel van zijn HiveManager-software.
Alcatel-Lucent Enterprise, ALE.
ALE werd in oktober 2014 door investeerder China Huaxin gekocht van de Alcatel-Lucent Group. Het bedrijf is actief in alle sectoren en biedt met OmniSwitch, OmniAccess en OmniVista een veelzijdige oplossing op het gebied van switching en WLAN.
Allied Telesis.
Deze vendor nam eind 2014 de Israëlische WLAN-fabrikant Extricom over en integreert dit aanbod nu in de WLAN-oplossing die het zelf al bood. 75 procent van de sales verloopt via het kanaal. Volgens Gartner moet het aanbod van Allied Telesis worden overwogen binnen de gezondheidszorg en publieke dienstverlening.
Avaya.
Avaya biedt de Wireless LAN 8100 en 9100 Series die onder andere bestaan uit indoor en outdoor access points en een Wireless LAN Orchestration Management System voor het beheer van multi-vendoromgevingen.
Cisco.
In omzet de nummer 1 op de WLAN-markt. Cisco biedt naast ‘Meraki Cloud Managed’ met Aironet een meer traditionele WLAN-oplossing. Volgens Gartner maakt het Meraki-portfolio echter een snellere ontwikkeling door dan de Aironet-tegenhanger.
Dell.
Dell heeft voor de mkb- en enterprisemarkt strategische OEM-overeenkomsten met respectievelijk Aerohive en Aruba. Deze laatste fabrikant werd in 2015 overgenomen door rivaal Hewlett Packard Enterprise.
D-Link.
D-Link verdient zijn geld met name met zijn portfolio ‘wired switches’ maar biedt daarnaast ook een uitgebreid WLAN-portfolio. Wat volgens Gartner met name opvalt, is de lage prijs.
Extreme Networks.
Extreme Networks heeft een uitgebreid portfolio aan wired en wireless producten en biedt ‘semi-autonome’ access points die werken met en zonder een controller.
Fortinet.
Fortinet biedt onder andere de FortiAP access point, de FortiWIFIfirewall die ook dienst kan doen als access point en de planningtool FortiPlanner. In juli 2015 werd het portfolio verder uitgebreid door de overname van WLAN-pionier Meru Networks.
Hewlett Packard Enterprise.
Met de overname van Aruba Networks in maart 2015 kwamen de nummer 2 op de switchingmarkt en de nummer 2 op de WLAN-markt samen. De voorgaande jaren slaagde Aruba er telkens in zich in het kwadrant van Gartner bij de leiders te scharen.
Huawei.
Huawei biedt een breed WLAN-portfolio met onder andere access controllers en indoor en outdoor access points die overweg kunnen met 802.11a, b, g, n en ac. 97 procent van de omzet loopt via het resellerkanaal.
Juniper Networks.
Juniper Networks kreeg een uitgebreid WLAN-portfolio in handen nadat het in 2010 Trapeze Networks overnam van Belden. De laatste jaren lijkt Juniper toch vooral in te zetten op partnerships, onder andere met Aerohive en Ruckus Wireless.
LANCOM Systems.
Het Duitse lancom Systems heeft twee specialisaties: VPN-verbindingen en Wireless LAN’s voor indoor en outdoor gebruik. De WLAN-oplossingen zijn door de eigen R&D-afdeling ontwikkeld en voorzien van het LANCOM Operating System dat voor een gelijkmatige configuratie moet zorgen.
Linksys.
Linksys is op de wifi-markt een oude bekende. Het bedrijf werd in 1988 opgericht, in 2003 overgenomen door Cisco en in 2013 doorverkocht aan Belkin. De zakelijke access points die het bedrijf biedt, zijn met name bedoeld voor de kleinere bedrijven.
Mojo Networks.
Mojo Networks is sinds begin dit jaar de nieuwe naam voor AirThight Networks. Het bedrijf biedt onder andere een reeks access points en cloudgebaseerde wifi-diensten voor onder andere de beveiliging van wifi-netwerken.
NETGEAR.
NETGEAR heeft een jarenlange ervaring met het aanbieden van wireless netwerken, met name in branches als educatie, zorg en logistiek. Recent introduceerde het bedrijf onder andere een cloud-based managementplatform waarmee een compleet wifi-netwerk op afstand is te beheren. Daarnaast presenteerde Netgear onlangs het QUAD-MODE management platform voor zowel stand-alone, Esamble, cloudals controller-based wifi. Ook maakte het bekend de mogelijkheden van zijn twee nieuwe quad-mode 802.11ac wireless access points verder uit te breiden door controllermanagement middels de ProSAFE WC7600 and WC9500 Controllers mogelijk te maken.
Ruckus Wireless.
Ruckus Wireless beschikt over een breed scala aan indoor en outdoor smart wifi-producten voor mobiele telecomproviders, ISP’s en grote ondernemingen die voornamelijk via het kanaal worden verkocht. In oktober maakte het bedrijf bekend dat het Cloudpath Networks heeft overgenomen, een zelfstandige leverancier van veilige verbindingssoftware voor wifi.
TP-LINK.
TP-LINK levert onder andere indoor en outdoor access points en ‘range extenders’ voor de consumentenen de zakelijke markt. Volgens de IDC Worldwide Quarterly WLAN Tracker over het derde kwartaal van 2015, was 42,9 procent van de wereldwijd verscheepte WLAN-producten van TP-LINK afkomstig.
Xirrus.
Xirrus is wereldwijd actief en biedt oplossingen die naar eigen zeggen ‘presteren onder de zwaarste omstandigheden’. Het portfolio bestaat onder meer uit arrays, access points, cloud-services en bedrade switches.
Zebra Technologies.
Zebra Technologies biedt WLAN-oplossingen voor onder andere de in-store retail en de sectoren transport, logistiek en manufacturing. In 2014 nam Zebra het WLAN-portfolio van Motorola Solutions over.
Zyxel.
Zyxel biedt wifi-oplossingen voor zowel het low-end als het high-end segment. Voorbeelden daarvan 802.11ac dual radio access points, WLAN-controllers en een 4G-router waarmee een wifi-hotspot kan worden opgezet.
Ruime keuze
Deze lijst met fabrikanten van WLAN-oplossingen – die nog lang niet compleet is – maakt wel duidelijk dat de WLAN-markt zeer divers is. De keuze voor een fabrikant kan onder andere afhankelijk zijn van de sector waar de klant actief is, de eisen die worden gesteld aan het netwerk, de omvang van het netwerk, of de dekking binnen of buiten moet worden gerealiseerd en de beheertooling die wordt geleverd. Op het gebied van beheer blijkt cloud-based management een duidelijke trend te zijn.
802.11ac
Van alle access points die in 2015 over de toonbank gingen, was 39 procent gebaseerd op de 802.11ac-standaard, zo berekende ABI Research. De in januari 2014 goedgekeurde standaard van het Institute of Electrical and Electronics Engineers heeft daarmee als opvolger van 802.11n vaste voet aan de grond gekregen. Het merendeel van de 802.11ac-producten maakt nu nog gebruik van ‘Wave 1’. Deze eerste versie biedt een theoretische bandbreedte van 1,2 Gbps op de 5 GHz-band door meerdere kanalen te bundelen. ‘Wave 2’ belooft theoretische snelheden tot zo’n 6,9 Gbps en maakt daarbij gebruik van ‘Multi-User MIMO’ waardoor de verschillende zenders tegelijkertijd gebruikt kunnen worden om meerdere clients met een lager aantal ‘spatial streams’ tegelijk te bedienen. De afgelopen maanden zijn inmiddels de eerste 802.11ac Wave 2-producten op de markt verschenen. Toch moest Gartner in september 2015 – toen het zijn ‘Magic Quadrant for the Wired an Wireless LAN Access Infrastructure’ introduceerde – concluderen dat die eerste Wave 2-producten nog beperkt zijn in functionaliteit. Zo constateerde Gartner dat de snelheid vaak nog is beperkt tot ongeveer 1,7 Gbps, en dat voor de verbindingen naar de upstream-switches alleen 1 Gbps wordt ondersteund. “Geen enkele vendor bood voor zijn Wave 2-access points een migratie naar IEEE 802.3bz, de standaard die na ratificatie 2,5 Gbps/5 Gbps over Cat 5e/Cat 6-bekabeling mogelijk maakt.” Overigens staan de opvolgers van 802.11ac in de vorm van 802.11ax en 802.11ay alweer in de startblokken. Deze geplande draadloze standaarden bieden ondersteuning voor snelheden van 30 tot 100 Gbps.
LoRa
LoRa, (Long Range), is een Low Power Wide Area Network (LPWAN)- specificatie die specifiek is ontwikkeld voor het Internet of Things, en kan bijvoorbeeld sensoren over kilometers afstand met elkaar verbinden. De draadloze communicatietechnologie is een aanvulling op de bestaande 2G-, 3G- en 4G-netwerken en neemt belangrijke drempels (kosten, verbruik, energie) weg om talloze apparaten aan het internet te verbinden. In Nederland zijn inmiddels de eerste praktijkervaringen met LoRa opgedaan. Zo kondigde KPN in januari van dit jaar een versnelde uitrol aan van zijn LoRa-netwerk. LoRa van KPN ging begin november 2015 live in Rotterdam en Den Haag en zal in het tweede kwartaal van 2016 in heel Nederland beschikbaar zijn. Onder andere de HR Groep maakt van dit netwerk gebruik om verkeersborden en straatmeubilair aan het internet te koppelen en te monitoren via een app op de smartphone. “Zo wordt bijvoorbeeld inzichtelijk wat waar staat, welke straatlantaarns kapot zijn welke bankjes in het park populair zijn”, aldus Ed Salome, New Business Manager van HR Groep. Sogeti liet in maart weten dat het de regio Vianen gaat voorzien van een gratis LoRa-netwerk waar organisaties een beroep op kunnen doen voor de ontwikkeling en het gebruik van eigen IoT-toepassingen. Sogeti gebruikt het LoRa-netwerk zelf voor de uitrusting van slimme internetsensoren in vergaderruimten. Daarmee worden bijvoorbeeld klimaat, geluidsniveau en het gebruik van de ruimte gemeten en aangestuurd. Zo kan ook preventief onderhoud plaatsvinden.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 1-2016]