“We zijn blij dat we onze klanten in Nederland nu ook met deze cloud-diensten kunnen helpen”, zegt André Boogaard, enterprise solutions director bij Dell Nederland. “Onze cloudstrategie berust op een drietal pijlers. De eerste is dat we bij Dell geen eigen datacenters hebben, maar wel alles in huis hebben op het gebied van kennis en tools om partners en klanten in staat te stellen hun eigen cloud te bouwen in bestaande datacenters. De tweede is dat we partners in staat stellen om met onze cloud-oplossingen hun klanten aan te sluiten op public clouds, bijvoorbeeld Microsoft Azure of VMware vCloud. Als derde noem ik ons brede portfolio van services, diensten, tooling en cloud manager waarmee we dienstverleners ondersteunen, dan wel kunnen ontzorgen.”
Partner centraal in delivery
Dell rolt deze strategie wereldwijd uit via samenwerking met partners. “Daarmee voorkomen we concurrerentie met onze eigen klanten of partners. We zijn 100 procent toegewijd aan de channel en stellen ook onze resellers in staat om onze cloud-diensten aan hun klanten te verkopen. We zijn nu gestart met ITON, maar ik sluit niet uit dat daar in de toekomst nog meer partijen met aanvullende cloudddiensten bij komen,” zegt Boogaard.
Dell biedt als eerste cloud-diensten onder meer remote apps en virtuele desktops. Hiermee krijgen klanten toegang tot een volledige werkplek die zij naar eigen smaak kunnen inrichten met de software die voor hun organisatie noodzakelijk is. Klanten hebben de keuze uit het gebruiken van losse applicaties die zij in de bestaande werkplekken van de gebruikers kunnen integreren, of het afnemen van een complete virtuele werkplek waarbij de gebruikers volledig in de cloud werken. Daarnaast bevat het aanbod virtuele machines die klanten als een IaaS-oplossing kunnen inzetten voor een toepassing naar keuze.
Gebruikersgemak voorop
“De cloud-diensten van Dell houden ook rekening met een uitdaging die veel gebruikers van cloud-diensten ondervinden,” vervolgt Boogaard. “Cloud-diensten vragen meestal om een aparte methode voor authenticatie, waardoor gebruikers in veel gevallen worden geconfronteerd met een extra inlogvraag. Om Single Sign On te bieden voor cloud-applicaties hebben we een kant-en-klare ADFS-directory-dienst in de oplossing geïntegreerd. Dankzij een koppeling met de eigen infrastructuur vindt het aanmelden op deze cloud-diensten volledig automatisch plaats. Bovendien kunnen diensten in de Microsoft Azure cloud via dezelfde Single Sign On-oplossing worden geïntegreerd.”
Veiligheid verzekerd
Ook de veiligheid van de Dell cloud-diensten is gewaarborgd. De Nederlandse datacenters waarmee wordt samengewerkt voldoen aan alle eisen voor het ISO27001 certificaat. Daarnaast zijn de cloud-diensten zelf ISAE 3402 type 2 gecertificeerd. Deze certificering houdt niet alleen in dat alle processen één keer worden gecontroleerd en goedgekeurd, maar ook dat de veiligheid daarna altijd kan worden gecontroleerd door een onafhankelijke partij. De Dell cloud-diensten worden redundant aangeboden vanuit minimaal twee verschillende Nederlandse datacenters. Het platform wordt beheerd door een ervaren team dat 24×7 zorgt voor optimale beschikbaarheid. De cloud biedt daarmee beschikbaarheidsgaranties voor alle diensten. Veiligheid van alle gegevens wordt verder gewaarborgd door het repliceren van de gegevens tussen de twee onafhankelijke datacenters of tussen de cloud en de eigen infrastructuur van een organisatie.
Volledige ondersteuning
“Bij een cloud-traject biedt Dell partners en klanten ondersteuning van begin tot eind. Van inventarisatie van de bestaande infrastructuur tot en met een compleet stappenplan voor de migratie. Dell heeft niet alleen alle benodigde migratietools in huis, maar biedt partners en klanten tevens de mogelijkheid om gebruik maken van de Dell Cloud Manager, waarmee een hybride infrastructuur uit de public cloud en het eigen datacenter kan worden beheerd. Voor wie daaraan de voorkeur geeft bieden we ook nog Dell Managed Cloud Services, waarbij klanten één vaste contactpersoon bij Dell krijgen en kunnen profiteren van 24/7-ondersteuning door experts,” zo besluit Boogaard.
Meer informatie: www.dell.nl