Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek onder 500 beslissers in het mkb dat in opdracht van Infopact, leverancier van IP-communicatieoplossingen voor de zakelijke markt, is uitgevoerd.
Er zijn grote verschillen te zien tussen de diverse branches. Met name bedrijven in de logistiek, bouw en horeca ervaren problemen op het gebied van het managen van telefoniekosten. Van de mkb’ers in de logistiek geeft 32 procent aan hier moeite mee te hebben, hetzelfde geldt voor hun collega’s in de bouw. Bij horecaondernemers ligt dit percentage zelfs op 35 procent. In alle drie de sectoren vallen de kosten vaak hoger uit dan verwacht. Opvallend is dat vooral bedrijven in de middenlaag van het mkb (101-200 werknemers) het lastig vinden om de telefoniekosten stabiel te houden. Ruim 42 procent geeft aan geen grip te hebben op het bedrag dat uiteindelijk onderaan de rekening komt te staan.
Gerard Bergsma, commercieel directeur van Infopact: “Deze uitkomsten laten zien dat er voor ondernemers in het mkb nog veel kansen liggen om de telefoniekosten beter te managen. Het aanbod is de afgelopen jaren flink gegroeid en er zijn genoeg mogelijkheden om dit probleem aan te pakken. Diensten als Microsoft Lync en Telefonie in de Cloud zijn hier voorbeelden van. Voor een vast bedrag per maand kan men via deze diensten telefoniekosten afkopen, waardoor deze eenvoudig voorspelbaar worden. Met behulp van rapportages krijgen ondernemers bovendien een goed inzicht in het belgedrag van de medewerkers. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat oplossingen als deze bijdragen aan het beter managen van de telefoniekosten.”
Meer informatie: www.infopact.nl