Op 11 april werd het eerste datacenter van e-shelter in Nederland geopend in het bijzijn van ruim driehonderd genodigden. Een week na die druk bezochte opening sprak ChannelConnect in alle rust met Volker Ludwig, Senior Vice President Sales, en Pieter Duijves, Managing Director Nederland.
Volker Ludwig opent het gesprek: “e-shelter is van oorsprong een Duitse organisatie. Tot de specialismen behoren het bouwen en exploiteren van datacenters. Dat deden we eerst in Duitsland. Het was een logische kleine stap dat uit te breiden naar Zwitserland en Oostenrijk. In lijn met de trends en uiteraard de klantwensen is vervolgens besloten in Amsterdam te gaan bouwen.” Met dat laatste bedoelt hij dat e-shelter in Duitsland veel internationale klanten bedient die ook in Nederland een presence willen hebben. Die groep geeft er de voorkeur aan zaken te doen met een leverancier met een internationale footprint, in plaats van per land nieuwe aanbieders moeten selecteren.
‘Wij gaan ook zeker actief Nederlandse klanten werven’
“Het is goed te weten dat e-shelter meer is dan een Duitse datacenterexploitant”, zegt Duijves. “De core business van e-shelter is het runnen van datacenters die aan de hoogste eisen voldoen. Daarnaast zijn er activiteiten op het gebied van fysieke veiligheid. Die zijn inmiddels ondergebracht in een aparte onderneming. Verder zijn we sinds 2015 integraal onderdeel van het Japanse NTT. Dat bedrijf is ook eigenaar van Dimension Data. We bieden dus beduidend meer aan dan colo.”
Gecombineerde portfolio’s

Volker Ludwig
Onderdeel zijn van NTT heeft meerdere voordelen. Een daarvan is volgens Duijves het kunnen voeren van een breed portfolio. “We bieden datacenters, inclusief de connectiviteit en veiligheid uit een hand. De klant heeft voor dat alles één contractpartij.” Dat is volgens hem iets waar meer dan alleen enterpriseklanten mee geholpen zijn. “We staan open voor business vanaf één rack. Ook bij de kleinere klanten die een eersteklasonderkomen voor data en applicaties zoeken in Amsterdam zal ons gecombineerde aanbod zeer welkom zijn.
Nederlandse klanten e-shelter
Nederland, zo maken Ludwig en Duijves duidelijk, zal zich niet alleen op internationale klanten richten. “Wij gaan ook zeker actief Nederlandse klanten werven”, zo verzekert Duijves. “e-shelter bedient hyperscalers, enterprises en ook de kleinere ondernemingen.
Over hyperscalers kunnen we weinig vertellen, over enterprises al meer. Zij maken tussen de dertig en veertig procent van onze klanten uit. We merken dat klanten via NTT en ook Dimension Data in toenemende mate bij e-shelter aankloppen. Daar zitten ook bedrijven tussen met een footprint of zelfs het hoofdkantoor in Nederland. Dat zijn voor mij Nederlandse klanten.” Met de opening van Amsterdam I zal die laatste groep ongetwijfeld verder toenemen.
Verhuur gaat snel
Als Duijves spreekt over Amsterdam I, bedoelt hij overigens de locatie die net is geopend en waarvan gebouw A is opgeleverd en gebouw B weldra zal volgen. Later volgen nog een C- en D-gebouw. Het geheel zal de naam ‘e-shelter campus Amsterdam’ krijgen. ”Bij de opening konden we melden dat gebouw A was verhuurd aan hyperscalers. We nu al kunnen melden dat tachtig procent van de gebouwen A en B is verhuurd. Het gaat sneller dan we hadden gedacht.”
Werving personeel
Het commerciële succes is opmerkelijk, helemaal omdat toen twee jaar de eerste schop in de grond ging, niemand e-shelter in Nederland kende en er nog geen launching customers waren. Dat laatste is iets dat volgens Duijves vaak voorkomt. “Bij bouwen is een planningshorizon van twee jaar gemiddeld. Van klanten kun je echter niet verwachten dat ze de datacenterbehoefte voor meer dan zes maanden kunnen plannen.” Voor e-shelter en NTT is dat echter geen probleem geweest. De verhuur van ruimte verloopt al zeer voorspoedig, terwijl de Nederlandse crew nog volop wordt geworven. “Op dit moment hebben we in Amsterdam ongeveer tien mensen; ik verwacht dat tegen het eind van het jaar de teller op twintig staat en we voor de hele campus uiteindelijk op zestig personeelsleden uitkomen. Tot die tijd zal de backofficeondersteuning deels uit Frankfurt komen.”
‘Het is goed te weten dat e-shelter meer is dan een Duitse datacenter- exploitant’
Naamsbekendheid van groot belang
Het team in Nederland zal alle functies omvatten, van technische ondersteuning tot sales en marketing. “Ik ben nu een jaar werkzaam bij e-shelter en ik moet nog vaak uitleggen wat voor bedrijf dat is, dus marketing moet vol aan de bak”, zegt Duijves. “Als bedrijven in Nederland ons niet kennen zullen ze ook niet zo snel voor e-shelter in bijvoorbeeld Berlijn, Frankfurt of Londen kiezen. Naamsbekendheid is dus van groot belang voor de hele organisatie.” Duijves geeft daarmee aan dat het ook de bedoeling is dat klanten vanuit Amsterdam I doorgroeien naar de andere locaties van e-shelter. Op de vraag of dat ook omgekeerd het geval is, antwoordt Ludwig dat in Duitsland in ieder geval breed bekend is dat de stroomkosten voor Amsterdam I fors lager zijn dan voor de Duitse locaties. Dat kan voor Duitse en vooral internationale bedrijven een reden zijn delen van de datacenterbehoefte in Nederland onder te brengen.
Ambities
Twee weken up-and-running en meer dan tachtig procent verhuurd hebben: wat betekent dat voor de ambities van Duijves en e-shelter? “We kennen een fraaie start in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat ik tevreden achterover ga leunen. Tegen het eind van dit jaar wil ik de lezers van ChannelConnect kunnen vertellen dat de laatste twintig procent van A en B samen met NTT zijn gevuld. Over twee jaar wil ik op het dak van de gebouw C en D kunnen staan.” Dan zal hij uitkijken over een campus met 16.000 vierkante meter colo-vloeroppervlak en een stroomcapaciteit van 40MW
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 3]