De groei van de totale markt is het gevolg van een kwartaalgroei van bijna 5,5 procent van het aantal breedbandaansluitingen via glasvezel, naar een marktaandeel van meer dan 12 procent. De daling van DSL zette door, namelijk met 0,4 procent in het tweede kwartaal naar een marktaandeel van bijna 41,5 procent.
De reden voor het verlies van kabelbreedband is dat Ziggo als grootste kabelnetwerkeigenaar in het kwartaal rond de 11.000 klanten verloor. Hierdoor eindigde de aanbieder juni 2015 met een marktaandeel van 46,3 procent, 0.3 procentpunt minder dan in maart 2015. Ziggo blijft daarmee wel de grootste breedbandaanbieder in Nederland. Op nummer twee staat KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en de Edutel merken), met een marktaandeel van 40,4 procent. Dit is 0,3 procentpunt meer dan in het eerste kwartaal, dankzij een groei van 31.000 breedbandklanten. De groei werd gedreven door glasvezel, die voldoende was om de daling van het aantal DSL-klanten te compenseren.
Ondanks de steeds verzadigder rakende markt zal breedband in 2015 blijven groeien met een verwacht groeipercentage van 2,3 procent. “De verwachting is dat kabelbreedband weer zal groeien in de tweede helft van het jaar, om samen met glasvezel de daling van DSL te compenseren.” Voor de periode 2015-2019 verwacht Telecompaper een gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR ) van 1,9 procent van het aantal breedbandaansluitingen,” aldus Telecompaper-analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht.
Meer informatie: www.telecompaper.com