Daarvan droegen 59,5 miljoen stuks het logo van Lenovo, gevolgd door HP met 55,3 miljoen stuks. Gemeten over heel 2014 kwam Lenovo daarmee uit op een marktaandeel van 18,8 procent, HP had 17,5 procent van de markt in handen. Dell neemt met 12,8 procent de derde plaats in, terwijl Acer met 7,9 procent op de vierde plaats eindigde. Asus sluit de top vijf met 7,5 procent.
In het vierde kwartaal van 2014 was er weer sprake van een lichte marktgroei van 1 procent. Volgens Gartner is de groei ‘langzaam, maar consistent’ en lijkt er een eind te zijn gekomen aan de daling waarmee de markt de afgelopen twee jaar werd geconfronteerd. Volgens onderzoeker Mikako Kitagawa verschuiven de uitgaven van consumenten weer langzaam in de richting van pc’s nu tablets gepenetreerd zijn in de belangrijkste markten. “Er zijn echter regionale verschillen: de volwassen markten laten een positieve trend zien, maar opkomende markten blijven zwak presteren.”
Gartner signaleert verder een trend waarbij hybride apparaten steeds populairder worden als vervanger van tablets. Tegelijkertijd stelt het bureau vast dat de gemiddelde verkoopprijzen van pc’s in diverse regio’s onder druk staan.