Met een nieuw datacenter bij Frankfurt en de verbouwing van een overgenomen datacenter in Amsterdam zet Maincubes zich op de Europese kaart. Het doel is een netwerk te creëren waarmee de klanten waar ze ook zitten profiteren van de dienstverlening. ChannelConnect sprak met de CEO van Maincubes over de nieuwe faciliteiten en wat klanten de komende tijd kunnen verwachten.
Na slechts zestien maanden bouwtijd heeft Maincubes in oktober zijn nieuwe datacenter bij Frankfurt geopend. De faciliteit heeft zes ruimtes verdeeld over drie verdiepingen en geldt als een schoolvoorbeeld voor het Europese datacenternetwerk dat Maincubes wil realiseren, zo vertelt CEO Oliver Menzel van het bedrijf. Het doel is uiteindelijk dat klanten in heel Europa profiteren van dezelfde high-end dienstverlening, ongeacht hun locatie.
Flexibiliteit en effectiviteit
De nieuwe faciliteit FRA01 in Frankfurt is daartoe een eerste stap. “We hebben ons vastgehouden aan enkele ontwerp- criteria die de kern vormen van de stroomvoorziening en de koeling”, zegt Menzel. “Flexibiliteit en effectiviteit waren de belangrijkste eisen. De meeste nieuwe datacenters zijn verbouwde gebouwen die voorheen een ander doel hadden, wat beperkingen oplevert. Dus kozen we voor een greenfield ontwikkeling.” Eén van de dingen die Maincubes daardoor kon doen was het integreren van een gedecentraliseerd systeem van KyotoCooling. “Dat kun je niet in een bestaand gebouw implementeren omdat het hele hoge vloeren nodig hebt”, legt Menzel uit. Naast dat de PUE danig wordt gereduceerd – Maincubes garandeert contractueel een PUE van ten hoogste 1.3 – is deze bovendien toe te snijden aan de wensen van individuele klanten. “Iedere ruimte heeft zijn eigen koelsysteem. Een klant die een volledige ruimte afneemt, kunnen wij de SLA op maat opstellen. Als de klant bijvoorbeeld een hogere temperatuur in de ruimte accepteert, gaat de PUE verder omlaag. Het is dus heel flexibel. Dat was voorheen bijna onmogelijk voor een datacenter.”
‘Maincubes garandeert een PUE van ten hoogste 1.3’
In eerste instantie is het een eis die vooral in de Duitse markt van belang is. “Hier heb je veel middelgrote organisaties die tot voor kort hun eigen datacenters hadden”, zegt hij. “Zij kijken nu naar de cloud en passen hun behoeften aan. Een maakbedrijf dat een IoT-infrastructuur wil optuigen, heeft een partner nodig die hen daartoe de flexibiliteit aanbiedt met een cloudinfrastructuur. Dit signaal hebben we uit de markt opgevangen.” Flexibiliteit is volgens Menzel dus een harde eis. “Kunnen jullie je aanpassen aan onze eisen? Kun je reageren op onze groei? En heb je toegang tot grote hyperscalers als Amazon? We hebben voor kleinere klanten zoiets als Rack-as-aService. Je kunt voor kortere termijn een beperkt aantal racks en kasten huren. En grotere klanten kunnen dus juist een hele ruimte krijgen die we geheel naar wens aanpassen.”
Snelle bouw
Dat de bouw van FRA01 slechts 16 maanden heeft geduurd, komt doordat Maincubes een strak plan aanhield voor de bouw. “We hebben een partner die gebruik maakten van LEAN constructiemethodes”, vertelt Menzel. “De mensen on-site werden heel specifiek aangestuurd met een dagelijkse vaste meeting en een strakke planning. Het team was ook zeer ervaren. Deze combinatie en het feit dat ze deel uitmaken van dezelfde bedrijvengroep als wij zorgden ervoor dat we het zo snel konden bouwen.”Dat lijkt een goede voorbode voor de renovatie van het datacenter aan de Capronilaan die Maincubes vorig jaar heeft overgenomen van Interoute. Die wordt nu verbouwd om te voldoen aan de eisen die Maincubes stelt aan al zijn datacenters. “We hebben er tot nu toe iets meer dan 10 miljoen euro in geïnvesteerd en zitten in het midden van de implementatie”, zegt Menzel. “Volgend jaar maart is de heropening voor bestaande klanten. We zoeken natuurlijk nieuwe klanten die we technologisch gezien in feite een nieuw datacenter kunnen bieden.”
‘Alle klanten krijgen dezelfde dienstverlening, waar ze ook zitten’
Het niveau van FRA01 zal niet worden behaald, omdat het geen greenfield locatie is. “We vervangen het oude met het nieuwe en verbeteren zo de prestaties”, zegt Menzel. “Na de refurbishment zal de energiedichtheid veel hoger liggen en de PUE veel lager. Die ligt nu tussen de 1.8 en 2 maar dat gaan we terugbrengen naar 1.35 of 1.4. Qua stroomdichtheid hebben we nu gebieden van 600 tot 800W per vierkante meter. Dat gaat naar 1.5 tot 2 KW per vierkante meter.” Maincubes doet er ondertussen alles aan om het ongemak van bestaande klanten te minimaliseren. “We werken alleen aan redundante onderdelen. Als je bijvoorbeeld een A feed en B feed hebt, dan werken we alleen aan de A feed tot deze is afgerond voordat we aan B beginnen. Het koelsysteem wordt nu in de winter vervangen op het moment dat de minste koelcapaciteit nodig is.”
Verbindingen
Wat AMS01, zoals Maincubes de faciliteit heeft herdoopt, speciaal maakt is dat het deel uitmaakt van wat uiteindelijk een pan-Europees datacenternetwerk moet worden. Via redundante, low-latency verbindingen worden alle Maincubesdatacenters aan elkaar gekoppeld. Het doel is daarbij om alle klanten van Maincubes de mogelijkheid te geven gebruik te maken van dezelfde dienstverlening, waar ze ook mogen zitten. “We hebben bijvoorbeeld een security-partnerschap met Deutsche Telekom”, noemt
Menzel. “Zo kunnen we SecureExchange aanbieden, een security-platform voor cloudproviders.” Dienstverleners hoeven daardoor niet naar een specifieke faciliteit van Maincubes te gaan om gebruik te kunnen maken van zulke dienstverlening. Deze keuzes zijn vooral belangrijk door de opkomst van Industry of Things, stelt Menzel. “Zo is Siemens ook een partner en zij stellen daar een platform voor ter beschikking.”
Met het oog op de GDPR-wetgeving die volgend jaar van kracht wordt, is dat alleen maar belangrijker geworden. “Daar zullen we volledig aan voldoen. We zijn ook een Duits bedrijf en wie de Duitse regels naleeft, voldoet automatisch aan de regels overal in Europa”, zegt hij. Eigenlijk gaat Maincubes op alle fronten verder dan de geldende normen in de markt, zo vindt Menzel. “We zijn ook lid van Zero Outage, de nieuwe standaard die gebaseerd is op de pijlers van security, processen, platform en mensen. Wij leggen dan ook 100 procent stroom- beschikbaarheid vast in onze SLA’s. Niet 99,999 procent, maar 100 procent.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]