Microsoft Azure in CSP via de Ingram Micro Cloud Marketplace is inmiddels goed ontvangen door de meeste klanten. In mijn vorige blog stond ik stil bij de lancering van het Azure in CSP platform via onze Cloud Marketplace, dat een volledig geautomatiseerd bestelproces kent. Daarnaast biedt de Cloud Marketplace een werkruimte voor het beheren en inzichtelijk krijgen van gebruikte diensten. Microsoft Azure in CSP is wat dat betreft een eenvoudig product om te bestellen, want je betaalt voor wat je gebruikt. Dat houdt dus in, een Azure subscription bestellen kost je niets, zolang er geen diensten op draaien.
Hoewel een subscription niets kost, zijn er zorgen en vragen alvorens aan de gang te gaan met het platform. Enerzijds zijn het de CEO’s en CFO’s die vragen zetten bij hoe zij met de kosten moeten omgaan. Microsoft Azure is geen tastbaar product meer maar een middel geworden tot een complete oplossing. En ja, daar zegt je wat, een complete oplossing van wat? Velen zien Azure als een kant-en-klare oplossing die je uit de cloud plukt en waar je mee aan de slag kunt. Dat is een verkeerde insteek en bennadering van elk type clouddienst. Waar we met Office 365 (SaaS) wel te maken hebben met een kant-en-klare oplossing, bestaat Azure uit losse componenten die je zelf kunt combineren. Daarbij zal altijd het nodige aan configuratie moeten worden gedaan om het cloudproduct naar de smaak van de klant aan te passen.
Dat gezegd hebbende brengt mij terug op de eerder gestelde vraag, een oplossing van wat en voor wie? Om hierop een direct antwoord te kunnen geven, wil ik eerst stilstaan bij de dagelijkse uitdagingen. Uitdagingen zoals single sign-on, hybrid integratie, backup, data archiveren, desktopdiensten aanbieden, identiteit, een small business server vervangen en meer. Voor elke zojuist beschreven uitdaging kan Microsoft Azure een middel zijn tot een schaalbare en betaalbare oplossing.
Als we vanuit het perspectief van de oplossing kijken, dan zien we een samenwerking ontstaan tussen de technici en de verkopers. Om Azure te kunnen verkopen, zou je eerst een bouwblok moeten definieren. Neem data archiveren als voorbeeld. Voor klanten met Office 365, kun je eenvoudig een upsell doen door SkyKick cloud backup toe te voegen. Vervolgens is Microsoft Azure Storage complementair aan SkyKick cloud backup zodat je je data locatie beter kunt beheren. In dit geval dient de technicus te weten hoeveel data de eindklant ongeveer zal gaan backuppen zodat daarop een calculatie kan worden losgelaten. De verkopers kunnen in dit geval Office 365 met additionele ’offsite’ archivering verkopen als een totale oplossing.
Door anders te gaan denken zul je meer mogelijkheden zien dan uitdagingen. Sterker nog, bij elke uitdaging/casus, daag jij jezelf uit om daar de beste oplossing voor te vinden. En als je eenmaal deze out-of-the-box denkwijze gaat toepassen, dan zul je zien wat er nodig is om een bedrijf cloud ready krijgen. Cloud is niets nieuws, maar de werkwijze wel!
Franklyn Cecilia
Field Technical Cloud Consultant Ingram Micro
Voor meer informatie: www.ingrammicrocloud.nl