Gebruiksgemak is naast prijs een belangrijke factor om voor de cloud te kiezen. Afnemers prefereren daarbij leveranciers waarbij ze voor alle cloud-diensten tegelijk terecht kunnen, de zogeheten one-stop-shop cloud-leveranciers.
Uit het onderzoek blijkt dat als het gaat om cloud-adoptie door het Nederlandse mkb, hosted voice met 14 procent en UC met 4 procent direct volgen op data-opslag en e-mail. Volgens recent onderzoek zal de markt voor hosted unified communicatiediensten in Europa groeien tot een omzet van 6,3 miljard euro in 2018. “In Nederland liggen er ook kansen voor hosted voice en UC maar die worden nu alleen nog niet ten volle benut” zegt Koen van Geffen, ceo van Voiceworks. “Kleine en middelgrote organisaties in ons land zien al de zakelijke voordelen van cloud-adoptie als het om data-opslag en e-mail gaat en naar verwachting zal het niet lang meer duren tot ze hosted voice en UC uit de cloud nog meer gaan omarmen.” Zijn verwachting wordt ondersteund door de door de respondenten geuite plannen om binnen twee jaar UC (9 procent) en hosted voice (15 procent) te gaan gebruiken.
De redenen om te kiezen voor de cloud zijn per dienst verschillend. Zo blijkt dat prijs niet altijd van doorslaggevend belang is om voor een cloud-dienst te kiezen, ook gebruiksgemak en versnelling van de bedrijfsgroei zijn doorslaggevende overwegingen. Verder blijkt ook een grote voorkeur te bestaan om al die diensten bij één one-stop-shop cloud-leverancier af te nemen.
Om in te spelen op deze behoefte op relatief korte termijn biedt Voiceworks als totaalleverancier richting zijn partners nu al meerdere oplossingen vanuit de cloud. Het bedrijf levert naast communicatiediensten ook het volledige spectrum aan, office-, opslag-, veiligheids-, productiviteits- en collaboratiediensten aan met zijn eigen cloud-portfolio. Met de Voiceworks Cloudscape breidt het bedrijf dit portfolio verder uit met innovatieve cloud-diensten van derde partijen.
Het onderzoek naar cloud-diensten en hosted voice werd uitgevoerd door PanelClix in opdracht van TBM en Voiceworks. Het omvat 380 respondenten waaronder eindbeslissers, medebeslissers en adviseurs van de inkoop van data- en telecomdiensten bij mkb’ers en zzp’ers in de vijf sectoren IT, media en telecom, bouw en industrie, overheid, transport en logistiek en de zorg. Het onderzoek vond plaats in mei 2015.
Meer informatie: www.voiceworks.com