Introductie van netwerkoplossing NETGEAR Insight
Netwerkspecialist NETGEAR presenteerde tijdens een Nederlands persevenement misschien wel haar belangrijkste zakelijke oplossing sinds tijden, NETGEAR Insight. “Met dit platform kunnen resellers de stap naar managed service provider maken en hun terugkerende omzet op de lange termijn veiligstellen”, zegt Arend Karssies.
NETGEAR Insight is een oplossing die ervoor zorgt dat eindgebruikers of resellers vanuit een app het hele netwerk kunt beheren, installeren en monitoren. Hiermee kunnen zij onder meer zien welke apparaten op het netwerk zijn aangesloten en zelfs op poortniveau zaken regelen als het vermogen opschalen. “Wij geloven dat er behoefte is aan meer management en inzicht in de prestaties van het netwerk”, zegt regional director Benelux, South-Africa en EMEA Arend Karssies van NETGEAR. “Maar het netwerk is te complex en aanpassingen kosten teveel tijd. Dus hebben eindgebruikers twee keuzes. Of ze gaan naar een reseller die alles voor ze uit handen neemt, of ze zetten iets neer waarbij ze het zelf kunnen regelen.”
Toegevoegde waarde
Met de onlangs gepresenteerde oplossing krijgen resellers de mogelijkheid om de hardware en de diensten te leveren om voor eindklanten netweken op afstand te beheren. Dat is nodig , want alleen hardware leveren is voor resellers onvoldoende om te overleven. “We merken dat onze resellers steeds meer moeite hebben om hun plekje op de markt te behouden en en hun producten naast de grote webwinkels als Coolblue en Bol. com bij eindgebruikers aan de man te brengen. Concurreren met deze partijen is erg moeilijk want mkb-bedrijven kopen in alsof ze consumenten zijn”, gaat Karssies verder. “Ze zijn dus bijvoorbeeld erg prijsbewust. Ze zien dan dat e-tailers goedkoper zijn en dat resellers meer geld voor de producten vragen, maar wat voegen deze dan eigenlijk toe? Kappers zijn niet op zoek naar veel mogelijkheden of toeters en bellen. Die willen dat het werkt en blijft werken.”
‘NETGEAR Insight maakt eerste stap naar MSP mogelijk’
Resellers moeten daarom bij hun klanten beginnen met de vraag welke problemen ze met onder meer hun Wifi ondervinden of hoeveel uur zij per week aan onderhoud van bepaalde systemen kwijt zijn, stelt de regional director Benelux, South-Africa en EMEA .“Dan heb je de aandacht getrokken en kunnen zij hun klanten interesseren voor hun extra service.” Die diensten zijn echt toegevoegde waarde waarmee resellers zich van de retailers kunnen onderscheiden. Of zoals Karssies het samenvat, “NETGEAR Insight is de kans om een eerste stap te zetten naar een Managed Service Provider.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]