Datawarehouse-specialist Teradata Corp. boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 513 miljoen dollar, tegenover 599 miljoen dollar in dezelfde periode in 2016. In die hogere omzet zat toen nog wel 35 miljoen dollar van de Marketing Applications business die Teradata per 1 juli 2016 heeft verkocht.
Desalniettemin ziet Teradata het momentum van zijn business transformatie toenemen omdat meer klanten dan verwacht de technologie van Teradata aanschaffen via de nieuwe abonnementsopties. Het bedrijf moest wel een nettoverlies van 4 miljoen dollar incasseren, waar in dezelfde periode vorig jaar nog een winst van 64 miljoen dollar in de boeken kon worden bijgeschreven.
“We zijn bezig met het bouwen van het Teradata van de toekomst om klanten een bredere keuze voor aanschaf te bieden en te groeien met onze technologie,” aldus Vic Lund, President en CEO van Teradata, in een toelichting. “Onze Teradata Everywhere strategie biedt klanten nieuwe analytische mogelijkheden die zijn gebouwd op flexibele hybride ecosystemen die on-premises en cloud combineren. Ik stel met genoegen vast dat onze abonnementen sneller dan verwacht worden omarmd door de markt en de klantvraag toeneemt. Ik ben meer dan ooit overtuigd van de toekomstkansen voor Teradata en verwacht een nog verder groeiende momentum in de rest van dit jaar en in 2018.”
Teradata heeft zijn verwachtingen voor het volledige jaar 2017 bijgesteld tot een omzet tussen 2,095 tot 2,14 miljard dollar, 8 tot 10 procent lager dan de resultaten uit 2016. Teradata verwacht dat de omzet in het vierde kwartaal, ook na seizoenscorrectie, hoger zal zijn dan in Q3, maar dat hangt vooral af van de snelheid waarmee klanten overstappen van koop naar abonnement. Voor het boekjaar 2017 verwacht het bedrijf een winst per aandeel (GAAP) van 26 tot 31 dollarcent.
Meer informatie: www.teradata.com