Niet meer elke dag naar kantoor als het niet hoeft. Niet meer in die verplichte file ’s-ochtends. Of niet meer met de trein met altijd het risico van een probleem met de bovenleiding of een wisselstoring die heel het treinverkeer plat gooit. Een gevolg hiervan is wel dat bedrijven fors aan het inkrimpen zijn op hun kantoorvloer oppervlaktes. Door het thuiswerken staan veel kantoren nu half leeg en zijn ze niet ingericht voor het nieuwe werken. Het liefst zouden veel bedrijven het grote pand snel willen inruilen voor een kleiner, en meer inspirerend, kantoor dat wél voldoet. Maar de toekomst wordt steeds grilliger, de online ontwikkelingen gaan steeds sneller, hetgeen steeds meer flexibiliteit verlangt van een bedrijf om daar snel en goed op te kunnen inspelen. Ga je mee met de markt of ga je door zoals je altijd al werkt? Ook als het al eigenlijk niet meer werkt. Met alle veranderingen van nu en straks is ‘vast’ steeds meer een woord dat een nare bijsmaak krijgt. IT geeft ons nu mobiliteit, maar verandert daardoor ook onze realiteit. Het betekent dat je je als bedrijf sneller moet aanpassen. En dat je als bedrijf zo moet zijn georganiseerd dat je dat ook snel en goed kan doen. Met flexibel personeel, flexibele kantoorruimte en IT buiten de deur. Allemaal heel actuele thema’s die niet voor niets tegelijkertijd spelen. En hoewel lastig en soms moeilijk, vragen ze wel om actie. Afwachten is geen optie. Want met alles wat er op ons af komt moet je je als bedrijf de vraag se stellen: wordt het ‘Out of the office’ of ‘Out of business’? |
Stijn Grove
Directeur Dutch Datacenter Association
[Deze column is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nr.1/2015]