Een datacenterpartij als Previder heeft vanzelfsprekend een zeer brede klantenkring. Welke doelgroepen wil het bedrijf tijdens HostingCon bereiken en wat is centrale boodschap? Eric Vredeveldt, directeur van Previder, legt het uit.
Vredeveldt: “Wij staan regelmatig op allerlei beurzen en hoorden al jaren goede verhalen over de Amerikaanse editie van HostingCon. Daarom besloten we om op de Amsterdamse editie te gaan staan, ook omdat we verwachten dat we daar een heel andere groep bezoekers tegen gaan komen dan op bijvoorbeeld Cloud Expo Europe komende maand in Frankfurt. Daar kom je vooral eindklanten tegen. Op HostingCon willen we meer in contact komen met hosting- en cloud-providers.”
Cloud Expo Europe en HostingCon trekken een internationaal publiek. Heeft Previder ook internationale klanten?
“Jazeker. We zijn gevestigd in het oosten van Nederland en door die geografische ligging was het een logische stap om ook aan de Duitse markt te leveren. Via events zoeken we contact met meer internationale providers, wat overigens niet wil zeggen dat we Nederland vergeten. Veertig procent van onze klanten komt opvallend genoeg uit de Randstad”.
Waarom kiezen partijen uit de Randstad, waar zoveel datacenters zijn, juist voor Previder?
“De belangrijkste redenen zijn dat wij een integraal twin-datacenter aanbod hebben en staan voor “low cost and high quality”. Die eerste hoef ik lezers van ISPtoday niet uit te leggen. De tweede komt door het feit dat het exploiteren van een datacenter in onze regio gewoon goedkoper is dan in de Randstad. Daarnaast hebben we dankzij de hogeschool en de universiteit toegang tot goed IT-personeel. En dan is er natuurlijk nog onze Twentse werkethos, nuchter en hard werkend. Dat vinden partijen uit het westen van het land erg prettig.”
Je sprak over cloud-providers als klant, maar Previder biedt zelf toch ook IaaS-diensten?
“Dat klopt. Op HostingCon verwachten we ook veel cloud-providers te spreken. Wat wij hen kunnen bieden op basis van het twin-datacenter concept is tweeledig. Ze kunnen op onze locaties hun eigen cloud bouwen door gebruik te maken van onze colocatie diensten, maar ook gebruik maken van de faciliteiten die wij hiervoor al hebben ingericht.”
Dat laatste klinkt als cloud-dienstverlening.
“Inderdaad en als je cloud en colocatie combineert, kom je uit op iets waar we ons ook steeds meer op richten, namelijk de markt voor hybride cloud-oplossingen. Klanten die al het nodige in de cloud doen, maar sommige legacy applicaties nog traditioneel moeten hosten. Cloud is enorm in opmars, maar de behoefte aan fysieke servers blijft nog steeds erg groot. Terugblikkend denk ik dat de markt veel te optimistisch is geweest over het tijdspad waarin alle IT naar de cloud gaat. Ons aanbod sluit heel goed aan op de reële marktvraag. Maar daarnaast investeren we ook veel in de toekomst van cloud met onze extreem snelle full-ssd cloud-servers.”
Wat zie je als toekomst?
“De toekomst voor datacenters ziet er goed uit, onder andere omdat centralisatie van data steeds belangrijker wordt. Het Internet of Things (IoT) gaat daar een grote rol in spelen. Ook zorgt de populariteit van SaaS ervoor dat er steeds minder noodzaak is om data on premise te houden. Al die datacentralisatie maakt nieuwe manieren van werken mogelijk, en dit heeft op zichzelf weer een stuwende werking voor verdere centralisatie. Bij dat alles zijn datacenters onmisbaar.”
Klik hier voor meer informatie en registratie voor HostingCon 2015