Niet alleen de hoeveelheid gemeten datasheet-downloads groeide, ook het aantal geconnecteerde e-commerce sites nam toe met 27 procent. In het afgelopen kwartaal faciliteerde Icecat 1,8 miljard productdatasheet-downloads voor producten van 11.000 merken en vanuit 234 landen. Een datasheet bevat productspecificatie zoals gestandaardiseerd door Icecat, en rich media als toegestaan door het betreffende merk. Het aantal gemeten merken steeg met 25 procent naar ruim 11.000 en het aantal ondersteunde categorieën nam toe met 24 procent tot ruim 2.000.
DELL heeft afgelopen kwartaal de meeste progressie gemaakt in het e-channel met een groei in datasheet downloads van meer dan 600 procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De reden is dat DELL haar activiteiten in het indirecte kanaal opschaalt in de meeste westerse markten. DELL passeerde al typische kanaalmerken als Toshiba, Asus en Acer. Het is waarschijnlijk dat DELL haar opmars voortzet en ook een uitdager wordt van Lenovo’s marktpositie in de tweede helft van dit jaar.
Een andere majeure verandering in de top 10 merken is de aangekondigde splitsing van HP in HP Inc. en Hewlett Packard Enterprise. Deze merken worden door Icecat al gemeten alsof zij volledig gesplitst zijn op product- en categorieniveau. Het nieuwe merk Hewlett Packard Enterprise is dan een top 3 merk, en het bestaande merk HP Inc. blijft de nummer één in het online kanaal, hoewel de voorsprong op nummer twee, nu Philips, duidelijk geslonken is.
De snelstgroeiende merken in het e-commercekanaal waren kabeltjesleverancier Valueline, huishoud-en-technologiemerk König, en screen protector-merk atFoliX. Ook semiprofessionele digital camera’s waren verder in opkomst in de top 10 categorieën.
China, India en Australië ontwikkelen hun e-channel razendsnel op jaarbasis als we kijken naar het aantal actieve e-commerceplatformen. In de top 10 lieten ook Oost-Europese markten snelle groei zien.
Meer informatie: www.icecat.nl