KPN realiseerde in het kwartaal wel met rond 35.000 abonnementen het grootste aantal nieuwe aansluitingen, tegenover 10.000 nieuwe klanten voor Ziggo. KPN profiteert van de groeiende vraag naar glasvezelaansluitingen. De totale Nederlandse breedbandmarkt voor consumenten en SOHO-klanten groeide in het kwartaal met 1,1 procent en telt nu 7,008 miljoen aansluitingen.
Koper is nog wel dominant in de markt, maar het aantal glasvezelklanten groeide met 7 procent in het kwartaal en is inmiddels goed voor een martktaandeel van bijna 12 procent. Dit gaat voornamelijk ten koste van DSL, waar 0,7 procent van de gebruikers afhaakten, waardoor er nog rond 2,9 miljoen gebruikers overbleven.
“Hoewel de markt een verzadigingspunt nadert zal de vraag naar breedband dit jaar met 2,3 procent gaan groeien,” voorspelt Kamiel Albrecht, onderzoeksanalist bij Telecompaper. “De groei in koper- en glasvezelabonnementen compenseert de daling in het aantal DSL-aansluitingen. Voor de periode 2015 tot 2019 verwacht Telecompaper een gemiddelde jaargroei van 1,9 procent.
Meer informatie: www.telecompaper.com