Ziggo (zoals de samengevoegde kabelaar voortaan door het leven gaat) heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet geboekt van 627,8 miljoen euro, een lichte stijging ten opzichte van 2014 (627,5 miljoen euro). De operationele winst heeft echter een stevige deuk opgelopen en daalde van 70,6 miljoen euro in 2014 naar 9,2 miljoen nu.
“Midden november zijn wij gestart met de integratievoorbereidingen van UPC en Ziggo, een samenvoeging die wij met zorgvuldigheid voor onze klanten uitvoeren”, aldus Baptiest Coopmans, CEO Ziggo in een schriftelijke toelichting op de cijfers. “Tot 13 april opereerden UPC en Ziggo nog als twee separate merken in de markt met ieder hun eigen marketing benadering. In het eerste kwartaal van 2015 hebben UPC en Ziggo gezamenlijk 47.000 RGU’s (vrij vertaald als ‘klanten’, red.) verloren, waarvan 43.000 in het voormalige Ziggo servicegebied. Deze daling is het resultaat van de aanhoudende concurrentie in combinatie met een lagere verkoop en een hoger aantal opzeggingen veroorzaakt door de product- en netwerkharmonisatie die in maart werd afgerond.”
Coopmans blijft vaag als het gaat om de datum waarop zijn bedrijf de snelle 4G-technologie voor mobiele data en telefonie op de markt gaat brengen. De combinatie UPC en Ziggo heeft bij de jongste frequentieveiling spectrum gekocht waarmee het 4G kan uitrollen. Coopmans: “We boeken significante vorderingen op het gebied van mobiel, waaronder de voorbereiding van de introductie van 4G op termijn en de aanhoudende uitbreiding van het aantal WifiSpots, die zullen zorgen voor een nog betere klantervaring. Ziggo Mobiel heeft er tijdens het eerste kwartaal 29.000 abonnees bij gekregen en kwam daarmee uit op een totaal van 158.000 abonnees voor mobiele telefonie.”