Computerwinkel 4Launch gooit het roer om vanwege de slechte situatie op de consumentenmarkt voor it-producten. De winkel, onderdeel van Infotheek, gaat zich op de verkoop van refurbished en producten binnen het b2b-segment richten. Het kantoor en magazijn in Eindhoven gaan sluiten. Dat meldt Tweakers.net.
In 2015 nam Infotheek Groep computerwinkel 4Launch over om een grotere groep consumenten en bedrijven te bereiken. De malaise op de consumentenmarkt voor computerproducten, die in de afgelopen jaren onder andere Paradigit, Norrod, Salland, Zercom en Afuture trof, is ook aan 4Launch niet voorbijgegaan.
Infotheek heeft dan ook de koers gewijzigd, naar eigen zeggen in lijn met de planning die er al was ten tijde van de overname. De webwinkel gaat zich met name op de verkoop van refurbished producten en b2b richten, een categorie waar nog wel geld te verdienen zou zijn, in tegenstelling tot de consumentenmarkten waar 4Launch zich traditioneel op richt. Uit kostenoverwegingen sluit Infotheek het kantoor en magazijn van 4Launch in Eindhoven.
Infotheek heeft een ambitieuze expansiekoers, zoals blijkt uit de overnames van 4Launch, Centralpoint en het Nijmeegse Scholten Awater. De onderneming verwacht profijt van de schaalgrootte te ondervinden door zich met de dochtermerken als twee organisaties te positioneren: één die zich op eindgebruikers in de Benelux richt, bestaande uit onder andere Infotheek, Centralpoint, Scholten Awater en 4Launch. De andere organisatie is bedoeld voor resellers in Europa en hier vallen de merken Xeptor, Flex IT Rent, en GHS onder.
Chief commercial officer bij Infotheek Mirjam Roos meldt in een reactie aan Tweakers: “We wilden bij de overname een platform om producten voor de b2b-markt en refurbished te verkopen. Daarnaast hebben we een educatieportal voor b2e-klanten opgezet. In 2016 hebben we zo een omzetgroei van 30 naar 50 miljoen euro gerealiseerd.”
Volgens Infotheek is er op de consumentenmarkt nog maar weinig te verdienen. “We gaan geen producten aanbieden die niks opleveren. Consumentenproducten waar wel geld mee te verdienen valt, blijven we via de winkel leveren.” Welke producten dat zijn, zal volgens het bedrijf blijken uit het aanbod: “Alles wat in de winkel staat.”
Het kantoorpersoneel van 4Launch in Eindhoven wordt op een andere locatie ondergebracht, de logistiek wordt uitbesteed aan de Infotheek-vestiging in Leiden. Het eind vorig jaar geopende Experience Center, waar klanten producten konden uitproberen en testen, is gesloten.
De sluiting van 4Launch heeft geen gevolgen voor het personeel van andere Infotheek-onderdelen, aldus Infotheek.
Bron: tweakers.net