Fysiotherapiepraktijk Aalstzorg uit Zwolle nam via Amac Pro Apple-apparatuur in gebruik om de continuïteit van zorg aan cliënten te waarborgen tijdens de coronacrisis. De Apple-reseller biedt met producten, kennis en diensten een solide oplossing aan klanten.
In allerijl moesten fysiotherapiepraktijken begin dit jaar iets gaan doen met beeldbellen toen door corona de hele wereld vrijwel op slot ging. “Maar daar is geen proces, protocol of beleid voor. Sterker nog, veel zorgverzekeraars zijn tot op de dag van vandaag onduidelijk over vergoedingen voor behandelingen op afstand”, zegt Quinten van Aalst, praktijkondersteuner bij Aalstzorg uit Zwolle. De praktijk klopte voor hulp aan bij Apple-reseller Amac Pro. Met behulp van de SET-subsidie van de overheid werden onder meer 24 iPads en een MacBook Pro aangeschaft, waarbij vooral ook goed gekeken werd naar de inzet van de devices en de kernwaarden van de praktijk.
Professionaliseren
“Je ziet vaak dat een praktijk – en niet alleen een fysiotherapiepraktijk, ook huisartsen worstelen hiermee – wordt opgezet door één persoon. De organisatie groeit, er komen meer mensen in dienst die hetzelfde beroep of dezelfde passie delen en ineens is het een echt bedrijf geworden. Maar een bedrijf moet je managen, terwijl de meeste fysiotherapeuten het liefst gewoon veertig uur per week behandelen”, zegt Van Aalst, die een achtergrond in IT-consultancy heeft. Daarop vroeg zijn vader – Ron van Aalst, eigenaar van Aalstzorg – of hij eens mee wilde kijken in de organisatie. “Ik heb alle processen en knelpunten van de vier verschillende praktijken die onder Aalstzorg vallen in kaart gebracht en geoptimaliseerd.” Het doel is om de praktijk op managementniveau te professionaliseren zodat de organisatie stappen voorwaarts kan zetten richting de toekomst.
SET-subsidie
“En precies op die manier raakte ik ook betrokken bij het coronabeleid van de praktijk”, zegt Van Aalst. Toen in maart de wereld op slot ging, had dat gevolgen voor de behandelingen van onder meer de chronisch zieken en kwetsbare ouderen bij Aalstzorg. “Samen met Ron heb ik gelijk bekeken welke maatregelen er werden opgelegd, wat voor gevolgen dat had voor ons als praktijk, wat we nog wel konden en wat daarvoor nodig was.” Via onder meer LinkedIn kwam hij de SET-subsidie op het spoor. “Subsidies waren eigenlijk de ver-van-mijn-bed-show”, glimlacht hij. “Ik kende ze uit mijn studietijd, toen klasgenoten die bezig waren met startups. Ik dacht altijd dat subsidies alleen bereikbaar zijn voor grote, ambitieuze projecten waarvoor je zelf al een minimaal een half miljoen op de bank moet hebben staan.” Niets bleek minder waar, want de SET-subsidie is juist bedoeld voor zorgorganisaties die in tijden van crisis op een innovatieve manier hun dienstverlening willen waarborgen. “Niet alleen voor de huidige crisis, maar om als organisatie weerbaar te zijn in de toekomst.”
Kernwaarden van beeldbellen
“Veel praktijkeigenaren werken het liefst als fysio, maar daardoor liepen ze tegen de uitdaging aan dat ze geen beleid hadden voor en eigenlijk nog überhaupt nooit hadden nagedacht over beeldbellen. We zijn het massaal gaan doen, maar slechts weinigen staan stil bij de kernwaardes die daarbij horen.” De kernwaarden van Aalstzorg zijn kwaliteit en persoonlijke aandacht, dus Van Aalst zocht naar manieren om dat online ook te bieden. “Ik realiseer me dat veel praktijken weinig tijd hebben om hierin te duiken, zeker in tijden van crisis. Het is fijn dat ik die tijd en ruimte wel had.”
Continuïteit waarborgen
De subsidie werd toegekend en Quinten kreeg € 50.000 voor het verzorgen van digitale zorg op afstand bij kwetsbare ouderen of mensen met een chronische ziekte. Met Amac Pro werd gekeken naar de uitdaging die de coronacrisis opleverde en hoe Apple-apparatuur daarin een rol kon spelen. Er werden 24 iPads en een MacBook Pro aangeschaft die Aalstzorg inzet voor beeldbellen met ouderen die zelf niet de beschikking hebben over een smart device. Het doel van Aalstzorg en Amac Pro was van meet af aan helder: de continuïteit van de geboden zorg te allen tijde kunnen waarborgen, ongeacht waar de patiënt zich bevindt. “Daarnaast willen we in gevallen van crisis het aantal patiënten dat we met beeldbellen kunnen bereiken met 20 tot 30 procent kunnen verhogen. In de toekomst moet deze aanvulling op de reguliere zorg dusdanig worden omarmd dat een kwart van de behandelingen digitaal plaatsvindt, zonder dat de kwaliteit daaronder leidt.”
Security is cruciaal
De iPads bieden Aalstzorg de mogelijkheid dichtbij hun patiënten te blijven, fysiotherapie binnen handbereik te bieden. De MacBook gebruikt Van Aalst om de iPads op afstand te kunnen monitoren. “We kunnen niet zien wát iemand doet, maar wel waar het apparaat is en indien nodig kunnen we het van afstand wissen om zo controle te houden op alle functies.” Amac Pro implementeerde Jamf Now bij Aalstzorg voor het monitoren en beheren van de apparatuur. Daarnaast maakt de praktijk gebruik van Fysitrack, een softwareprogramma waarmee fysiotherapeuten oefeningen aan hun patiënten kunnen meegeven, maar waarmee ze eveneens kunnen videobellen. “Dat gebeurt allemaal via een beveiligde server, dus er worden op geen enkele manier persoonsgegevens achtergelaten.” Die veiligheid was een belangrijk punt voor Aalstzorg. “We werken immers met kwetsbare ouderen.” Sterker nog, het was de reden om voor Amac Pro te kiezen. “We hebben naar andere tablets gekeken, maar het inrichten van de beveiliging was zoveel omslachtiger. Bij Apple is dat gewoon direct goed geregeld.” Tijdens de implementatie met Amac Pro is er bewust voor gekozen om geen enkele mogelijkheid te bieden om persoonsgegevens op de iPad achter te laten. “Dat betekent dat mensen niet kunnen inloggen met een eigen account. Ze krijgen een code vanuit de praktijk waarmee ze kunnen inloggen bij Fysitrack. Dat is dan ook het enige portaal waar ze een paar gegevens achterlaten. Maar wel op een veilige server.