De wereldwijde markt voor smart speakers kende in het tweede kwartaal van 2019 een groei van 55 procent. Er werden 26,1 miljoen exemplaren verkocht. Stevig op nummer een staat Amazon. Het Chinese Baidu heeft de tweede plek overgenomen van Google.
Amazon verkocht het afgelopen kwartaal 6,6 miljoen smart speakers, blijkt uit cijfers van Canalys. Baidu, alleen actief in China, verkocht 4,5 miljoen speakers – een groei van een indrukwekkende 3700 procent. Daarmee is Baidu nu de tweede grootste verkoper van smart speakers wereldwijd. Google is nummer drie met 4,3 miljoen verkocht ‘slimme’ speakers.
Smart speakers zijn ongekend populair in China waar maar liefst 12,6 miljoen exemplaren werden verkocht. Dat is twee keer zoveel als in Amerika met een totale verkoop van 6,1 smart speakers. Baidu gaf afgelopen kwartaal veel geld uit aan agressieve marketingcampagnes voor zijn nieuwe Xiaodu-speakers. Dat had duidelijk effect. In Amerika daalde de markt juist met 2,4 procent.
Google heeft onlangs besloten de naam Nest te gebruiken voor slimme speakers. Bovendien lag de nadruk bij het bedrijf op smart display’s. Volgens Canalys zorgde dat voor minder belangstelling voor smart speakers van Google. Een woordvoerder zegt dat Google snel met een verbeterde speaker moet uitkomen om de concurrentie aan te kunnen.