Tijdens een financieringsrode heeft de Belgische Internet of Things (IoT)-specialist Sensolus 3,5 miljoen euro opgehaald. Het bedrijf wil het geld gebruiken om zijn asset-trackingoplossing uit te breiden. Het is ook de bedoeling om de internationale groei te versnellen.
Sensolus levert technologie waarmee bedrijven realtime inzicht krijgen in logistieke processen. Het bedrijf, opgericht in 2013, wist in korte tijd gerenommeerde klanten aan zich te binden. Voorbeelden zijn Airbus, Volvo, AB InBev, T.C.R. en SUEZ. Sensolus is actief in vijftien landen.
De oplossing van Sensolus maakt gebruik van sensoren op pallets, dozen, containers, verpakkingen en trailers. Normaal gesproken zijn die niet verbonden met internet. Dat verandert dankzij trackers van Sensolus waardoor de onderdelen realtime gevolgd kunnen worden. Het zoeken naar vermiste pallets of trailers behoort daarmee tot het verleden.
De trackers van Sensolus laten zich net zo eenvoudig installeren als een sticker, laat het bedrijf weten. De trackers gaan tot zeven jaar mee zonder op te laden. Ze verzamelen informatie over locatie, activiteiten en sensordata. Die informatie kan gecombineerd worden met bestaande logistieke gegevens.
Met het aangetrokken kapitaal wil Sensolus de groei in het bestaande marktsegment versnellen. Op dit moment is het bedrijf vooral actief in de lucht- en ruimtevaart, automobielindustrie, logistiek en afvalbeheer. Het bedrijf is van plan nieuwe segmenten in Europa en de VS aanboren.
Het bedrijf zal ook de oplossing verder uitbreiden. Het is de bedoeling om de trackers geschikt te maken voor meer toepassingen.
Op dit moment zijn er al meer dan 100.000 bedrijfsmiddelen aangesloten op het Sensolus SaaS (Software as a Service)-platform. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren fors zal toenemen.