Martijn van Deursen, Business Unit Director Solutions bij TenICT
Het in een statig herenhuis in Leusden gevestigde TenICT is een kennisorganisatie die met rond 130 zeer ervaren consultants werkt aan hoogwaardige, uitdagende en vaak ook complexe projecten met een focus op IT-infrastructuur. Naast de consultancytak heeft TenICT ook een business unit Solutions, die volledige oplossingen – inclusief hard- en software – ontwerpt, implementeert en onderhoudt.
We combineren de langjarige ervaring van onze senior consultants met de nieuwste inzichten en de laatste innovaties om de meest optimale oplossing voor onze klanten te ontwikkelen”, zegt Van Deursen. “We maken daarbij gebruik van onder meer converged infrastructure, unified storage, SDN en bieden daarnaast managed services op het gebied van LAN, WAN, Wireless LAN, VoIP, Storage, Server en Security-omgevingen. Dat doen we uiteraard niet alleen, we werken samen met een aantal vooraanstaande merken. Zo zijn we value added partner van vooraanstaande merken als Cisco, Huawei, Fortinet, Microsoft, Suse, VMware en WatchGuard. Daarnaast werken we ook samen met Atlantis, Aruba Networks, Avaya, A10 Networks, Citrix, Check Point en RES Software. Zo kunnen we voor elke uitdaging een passende oplossing samenstellen.”
Full service
De oplossingen die TenICT levert variëren van datacenternetwerken, grote in- en outdoor Wifi-omgevingen, security- oplossingen, server- en VDI-oplossingen en Big Data storage-omgevingen. “Daarbij zien we de laatste tijd een verschuiving in de markt, waar klanten steeds vaker vragen naar ‘as-a-service’ oplossingen”, vertelt Van Deursen. “Dat komt enerzijds doordat IT-infra steeds complexer wordt en ze vaak de mankracht missen om dat allemaal zelf bij te benen, anderzijds omdat organisaties niet langer ‘eigenaar’ willen zijn van allerlei netwerkapparatuur. Ze willen de functionaliteit gebruiken en die op maandbasis en naar gebruik afrekenen. Dus hebben we ‘NaaS’ ontwikkeld, waarbij netwerkfunctionaliteit als dienst kan worden afgenomen, net zoals je dat met elektriciteit of water al gewend bent. Dat concept past niet alleen op de individuele organisatie, het leent zich bij uitstek ook voor toepassing in bedrijfsverzamelgebouwen.”
De A’dam toren
“Een goed voorbeeld van dat laatste is het recent geheel gerenoveerde voormalige hoofdkantoor van Shell, tegenover het Centraal Station in Amsterdam”, zegt Van Deursen. “De bedrijfsruimtes in dit 22 verdiepingen tellende markante gebouw worden door projectontwikkelaar Lingotto ‘integraal’ verhuurd. Dat wil zeggen dat de huur uit twee componenten bestaat: een bedrag voor de huur van de fysieke ruimte, en daarnaast een tweede bedrag waarin alle ICT-voorzieningen zijn meegenomen. TenICT heeft in dit project getekend voor het integrale IT-concept. Niet alleen qua uitstraling een mooi project, ook de technische uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van optimale Wifi-dekking, in een gebouw van een dergelijke omvang vormden een interessante opgave voor ons. Het NaaS-concept past dan ook perfecte in het tijdperk van de digitale transformatie waar we met ons allen voor staan. Die vereist niet alleen innovaties op technologisch gebied, ook traditionele businessmodellen gaan op de schop. NaaS betekent voor de klant ontzorging op zowel financieel als technologisch gebied: doordat wij alle (fysieke) investeringen voor onze rekening nemen krijgt de klant, zeker als het een startup betreft, wat meer financiële armslag voor de opbouw van zijn business. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten.”
Complexiteit maakt plaats voor eenvoud
Van Deursen: “De overstap op NaaS is niet iets dat je zomaar even doet, voor de meeste bedrijven is het een ingrijpende beslissing. Vanuit technologisch oogpunt is het ook een ingewikkeld proces. Maar daar willen we de klant niet mee lastigvallen: hij is immers op zoek naar IT als een soort nutsvoorziening. Daarom hebben de experts van TenICT het proces sterk vereenvoudigd, zodat de volledige transitie in nog maar vijf stappen kan plaatsvinden. Wij noemen dat ‘van bierviltje tot en met managed services’ en in dat traject wordt de oude infrastructuur geheel of gedeeltelijk verwijderd en vervangen door ‘state of the art’ netwerkcomponenten.”
‘De overstap op NaaS is niet iets dat je zomaar even doet’
“Het ‘bierviltje’ staat symbool voor de eerste kennismaking waarbij we met name de financiële voordelen voorrekenen op de achterkant van een bierviltje”, legt Van Deursen uit. “Als deze de interesse van de prospect wekken is fase twee het opstellen van een gedetailleerde offerte aan de hand van een scan van de bestaande situatie. Op basis daarvan stellen we een aanbod op dat laat zien dat we begrijpen wat de prospect wil en hoe we dat in de praktijk vertalen. Wordt ons de opdracht gegund dan wordt die conform het implementatievoorstel uitgevoerd. Sluitstuk is onze continue dienstverlening via de servicedesk, die zorgt voor monitoring, incident response, preventief en correctief onderhoud.”
Wie voorop loopt krijgt volop kansen
De introductie van NaaS is slechts een van de voorbeelden die de claim van TenICT – wij zijn dé autoriteit in IT infrastructuur – onderbouwt. “Dat zijn we niet zomaar geworden”, zegt Van Deursen. “Daar heb je kennis én samenwerking met fabrikanten voor nodig die ook voorop willen lopen. In dat verband noem ik ons partnership met Huawei, een merk dat tien jaar geleden in Nederland startte als toeleverancier van KPN. Deze Chinese fabrikant startte, zoals veel concurrenten, met het kopiëren van bestaande oplossingen, maar ontsteeg dat niveau al snel. Dat hebben we als een van de partners van het eerste uur – inmiddels zijn we 5-star Value Added Partner – van nabij meegemaakt en in de loop der jaren werd Huawei steeds meer een innovator die belangrijke bijdragen heeft geleverd aan de ontwikkeling van software defined networking, storage en servers. Een recente innovatie is het Access Point met ingebouwde IoT sensor, dat bijvoorbeeld in de zorg data uit het netwerk genereert en zo een brug slaat tussen IT en de business. Het zijn dergelijke innovaties die nodig zijn voor de voorspoedige ontwikkeling en brede acceptatie van het NaaS-model.” «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 7-2016]