Diensten of producten via het internet kopen, is voor een groot deel van de Nederlandse bevolking inmiddels ‘gesneden koek’. In 2014 is er door 10,4 miljoen Nederlanders online gekocht. Ten opzichte van 2013 is dat een stevige toename: toen hebben 7,5 miljoen een aankoop via internet gedaan. Dat stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Nederlanders shoppen online het liefst voor vakanties (reizen) en kleding, zegt het CBS. Wel is in 2014 een toename van de online aanschaf van kaartjes voor evenementen, cosmetica, levensmiddelen, meubels, schoonmaakspullen en witgoed te zien geweest.
De aankopen worden het meest via internet bankieren betaald (92 procent), gevolgd door credit cards (40 procent) en ‘cash’ (30 procent). De online aankopen worden tevens bij voorkeur in eigen land gedaan, zo blijkt uit de vrijgegeven cijfers van het CBS. Maar liefst 94 procent van de internetshoppers haalt zijn online diensten en spullen binnen de landsgrenzen.