Tijdens de afgelopen techbeurs CeBIT 2017 toonden ruim 3.000 standhouders uit 70 landen veel innovaties voor de digitale transformatie van economie en maatschappij aan ruim 200.000 bezoekers. Dat aantal was ongeveer gelijk aan de bezoekersaantallen van de afgelopen twee jaar.
Die aantallen maken duidelijk dat de oude formule van congressen, lezingen en een beursvloer steeds minder aanspreekt. Dat was ook te merken toen we onze rondgang door de hallen maakten. De drukte van weleer was ver te zoeken. Ook het internationale karakter is steeds meer opgeschoven naar een beurs voor bezoekers uit de DACH-regio. Op de meeste stands was geen Nederlandse of Benelux-vertegenwoordiging te vinden.
Ook Deutsche Messe, de organisator van de CeBIT, heeft dat onderkend en een rigoureus herpositioneringsplan gepresenteerd. Vanaf 2018 wordt de beurs verplaatst van maart naar juni. En met meer technologie, meer innovaties en meer emotionele aantrekkingskracht wil de organisatie duidelijk meer jongeren motiveren voor een bezoek aan de CeBIT. “Voortaan moet de CeBIT weer het nummer 1 platform en festival voor digitale technologie, innovatie en business development voor de digitale economie worden”, aldus de organisatie. Door verplaatsing naar een zomerweek wordt het mogelijk om technologie met een grotere emotionele lading te presenteren in een nieuwe, campus-achtige setup. De iconische houten EXPO Canopy op de Hannover Messe moet het kloppend hart van een digitale campus in de openlucht gaan vormen.
De organisatie hoopt daarmee de CeBIT weer tot de grote ‘lead-machine’ te maken voor de standhouders die binnen de nieuwe formule nadrukkelijk ook de generatie Y willen aanspreken. Daarbij passen ook showcases, openlucht demonstraties en party-achtige bijeenkomsten die op de centrale d!campus zullen worden georganiseerd. De hallen rondom de d!campus zullen de drie pijlers onder de nieuwe CeBIT huisvesten: d!conomy, d!tec and d!talk.
Op 11 juni 2018 gaat het nieuwe vijfdaagse evenement van start met een exclusief dagprogramma dat alleen toegankelijk is voor genodigden en de pers. Op dinsdag, woensdag en donderdag zijn d!conomy, d!tec en d!talk toegankelijk voor vakbezoekers, terwijl de week wordt afgesloten met een ‘open dag’ op vrijdag die voor het algemeen publiek toegankelijk zal zijn.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 2-2017]