CITRIX: IT IS VEEL TE COMPLEX GEWORDEN
Hoe creëerde Michelangelo zijn David, het beroemde beeldhouwwerk dat nu nog altijd in Florence te bewonderen is? Hij nam een brok marmer en hakte alles weg wat niet op David leek. Zou IT ook zo kunnen werken? Wij vroegen het aan André Lodewijks, Channel Director Western and Southern Europe bij Citrix.
Uit onderzoek van Gallup blijkt dat 85 procent van de medewerkers ongemotiveerd achter zijn of haar bureau schijnt te zitten. “Volgens Citrix CEO David Henshall komt dat doordat enterprisesoftware de gebruiker in de steek heeft gelaten”, opent Lodewijks het gesprek. “IT kan veel, maar het is ook veel te complex geworden. Daar kunnen we iets aan doen door te leren van Michelangelo. Veeg alle IT-oplossingen bijeen en snoei alles weg wat gezonde productiviteit in de weg zit. Dat is een ernstige versimpeling van de werkelijkheid, maar in essentie is dat precies wat de werkvloer nodig heeft.”
Productiever

Andre Lodewijks
De afgelopen jaren is hard gewerkt om één single sign-on werkomgeving te
creëren waarin alle apps en alle data samenkomen, zodat ze overal via ieder device bereikbaar zijn. “De volgende stap die mensen merkbaar productiever zal maken, is een meer analytische aanpak”, denkt Lodewijks. “Analyse van gebruiksgegevens voor optimalisatie is de ideale oplossing om medewerkers te verlossen van de vele bijzaken die het echte werk nu nog vaak frustreren.
Uit onderzoek blijkt dat 67 procent van de werknemers een stuk effectiever denkt te kunnen werken als ze alle belangrijke informatie uit de vele apps die ze dagelijks gebruiken in één scherm zouden kunnen bekijken. Lodewijks: “Dat wordt nu mogelijk gemaakt met microapps en productiviteitsanalyses. Door gebruik te maken van openbare API’s binnen SaaS, web, legacy en zelfontwikkelde toepassingen is het mogelijk om medewerkers alle informatie die ze nodig hebben voor te schotelen in één werkomgeving.
In plaats van allerlei apps apart te moeten openen voor saaie en repeterende taken, kunnen die nu vaak met één klik, direct vanuit de workspace, in de microapps worden afgehandeld. Performance analytics helpt verder, door problemen die medewerkers ervaren automatisch bij IT te signaleren, zodat ze direct prioriteit kunnen geven aan de knelpunten in het bedrijfsnetwerk die de grootste impact hebben op de productiviteit. En security- analytics helpt ook nog eens om actief het netwerk te bewaken, zodat onveilig netwerkverkeer direct wordt ontdekt en mogelijke datalekken worden voorkomen.”
Hulp van partners
Bij het inrichten van zo’n omgeving en de ontwikkeling van geschikte microapps kunnen organisaties ongetwijfeld nog hulp gebruiken van ervaren partners. “Maar de resultaten zijn er wel naar”, weet Lodewijks. “David Henshall durfde er tijdens Citrix Synergy zelfs een voorspelling aan te wagen: iedere week een volle werkdag cadeau, dankzij een intelligente werkomgeving die optimaal gebruik maakt van analytics.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 4/5]