Eindklanten zijn steeds vaker op zoek naar een of meer partijen die een bepaalde zakelijke uitdaging of een probleem oplossen zodat zij zich kunnen (blijven) focussen op hun kernactiviteit. Ze hebben behoefte aan flexibele mogelijkheden om functionaliteiten of hulpmiddelen in te zetten op de momenten dat deze werkelijk nodig zijn.
Dat geldt ook voor ICT, die dankzij de cloud altijd en overal beschikbaar kan zijn. Maar de ‘prijs’ die je hiervoor betaalt, is wel de sterk toegenomen complexiteit ‘aan de achterkant’, die je als gewone ICT’er niet meer in je eentje kunt behappen. Wie wil overleven moet er enerzijds voor zorgen dat hij over specifieke kennis beschikt – technisch dan wel commercieel – en anderzijds op zoek gaan naar collega-bedrijven met complementaire competenties. De noodzaak tot samenwerking zorgt voor een transformatie die met nieuwe vormen van innovatie en creativiteit op allerlei terreinen veel verder gaat dan het verbeteren van bestaande oplossingen.
De concurrent van gisteren is de (kennis)partner van vandaag en morgen. Alles wordt digitaal, gaat naar de cloud en beïnvloedt ons dagelijks werk- en privéleven. Of het nu gaat om de manier waarop we zaken met elkaar doen, met elkaar communiceren, onze gezondheid monitoren, voedsel produceren, onderwijs verzorgen, infrastructurele voorzieningen aanleggen of goederen produceren: de digitale transformatie dringt door tot in alle facetten van ons bestaan.
Spelers in de ICT-markt worden steeds meer beoordeeld op hun werkelijke toegevoegde waarde en hun luisterend vermogen. De sleutel voor succes ligt in het maken van de juiste vertaalslag, het samenstellen van de gewenste oplossing en het bij elkaar brengen van de juiste partijen. Dat is de dienstverlening – op technologisch of welk ander gebied dan ook – waarvoor de klant wil betalen, nu en in de toekomst.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 3-2020]