De digitale werkplek maakt medewerkers onafhankelijk van het bureau en vervangt de lastig te managen lappendeken aan separate applicaties die in de loop der jaren is ontstaan. De trend naar een moderne werkomgeving is onomkeerbaar en een groeiende groep medewerkers heeft daar behoefte aan. Wanneer de organisatie niet snel genoeg tegemoetkomt aan de wensen en verwachtingen van die medewerkers gaan ze vaak hun eigen apparaten en software gebruiken voor hun werk. Schaduw-ICT is het gevolg en de organisatie verliest de controle én het overzicht.
Onnodig, want er zijn talloze concepten en initiatieven die wérkelijke zakelijke waarde toevoegen. De ‘digitale waarde’ van een organisatie wordt overigens niet bepaald door de hoeveelheid apps die beschikbaar zijn in de appstore van het bedrijf of het aantal keren dat een manager schermt met termen als ‘IoT’, ‘AI’ of ‘Machine Learning’. Echte indicatoren van een succesvolle digitaliseringslag zijn de bedrijfscultuur en de digitale gereedschappen waarmee medewerkers zijn uitgerust. Daaruit blijkt welke fundamentele veranderingen op het gebied van strategie, organisatie en technologie zijn doorgevoerd.
Maar voor het zover is moeten management én medewerkers het erover eens zijn dat statische werkmodellen overboord moeten. ‘9 tot 5’, prikklok, plaatsgebonden werken e.d. passen niet meer in commercie en (zakelijke) dienstverlening. Sturen op resultaat en klanttevredenheid in plaats van beloning voor aanwezigheid is de nieuwe manier van leidinggeven.
Als ICT-dienstverlener moet je overigens wel bedenken dat technologie en de toepassing ervan binnen de eigen organisatie sneller wordt omarmd dan dat bij klanten het geval is. Ik geef de organisaties niet graag de kost die geen duidelijk beleid hebben over het gebruik van smartphones, of waar de CIO of facilitair manager zijn hoofd breekt over de vraag hoe hij de bestaande omgeving kan laten aansluiten op Office 365 en wat voor licentie- of compatibiliteitproblemen het gebruik van bepaalde nieuwe tools met zich meebrengen.
Maar voor de transitie naar een online werkplek hoeft de bestaande ICT niet in één klap overboord; de organisatie kan zijn eigen tempo bepalen. Start met bijvoorbeeld met Office 365 of G Suite en breid dan stap voor stap verder uit. De overstap naar de digitale werkplek mag dan onvermijdelijk zijn, het heeft alleen kans van slagen als er rekening wordt gehouden met de impact op de manier werken en de wijze van aansturing door het management. De digitale werkplek is ‘here to stay’!
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 4/5]