De corona-pandemie en de social distancing maatregelen die noodzakelijk zijn om de verspreiding van het virus in te dammen hebben ervoor gezorgd dat de digitale werkplek in onze maatschappij belangrijker is geworden dan ooit tevoren. En gelukkig kan onze samenleving dankzij de alomtegenwoordigheid van de cloud en de talloze technologische innovaties van de afgelopen jaren, zowel in de zakelijke markt alsook in het onderwijs en bij de overheid weliswaar met de nodige aanpassingen – blijven functioneren.
Voor velen van ons is het de realiteit dat we voorlopig zoveel mogelijk werken vanuit huis en zo min mogelijk bij elkaar komen. Samenwerkingsplatforms, video-vergaderen, beeldbellen: de leveranciers van videocamera’s, headsets en notebooks doen goede zaken. Thuiswerken is op zich geen probleem, maar het is wel belangrijk dat dat ook veilig gebeurt door de securityrisico’s te beperken. VDI-oplossingen zijn daarvoor ideaal en er zijn diverse gerenommeerde aanbieders. Er gaan dan alleen data over de lijn, zonder dat er directe toegang is tot of de mogelijkheid om tot kopiëren naar een privéapparaat.
Aandachtspunt is ook het vaststellen van de identiteit van een gebruiker: de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord is in deze tijd van toenemende cybercriminaliteit niet meer voldoende. Het gebruik van een multi-factor authenticatieoplossing kan veel ellende voorkomen. Maar naast de inzet van beveiligingsoplossingen moet er veel aandacht zijn voor de menselijke component, vaak de zwakste schakel in de keten.
Als organisatie moet je duidelijke richtlijnen geven over hoe medewerkers contact met elkaar houden, met welke applicaties en via welke kanalen dit gebeurt. Mensen die duidelijkheid hebben over waar en hoe ze elkaar kunnen bereiken en kunnen communiceren zijn meestal niet gauw geneigd om hun toevlucht te nemen tot experimenteren en dat houdt schaduw-IT buiten de deur. Security awareness is de afgelopen tijd terecht hoger op de agenda gekomen. Het voorkomen van datalekken of een gijzeling van je systemen en data is immers van cruciaal belang.
Het is nog onduidelijk hoelang corona de wereld nog in zijn greep gaat houden. Maar ‘business as usual’ zal het nooit meer worden en een mentaliteitsverandering is onvermijdelijk. ICT kan met apps en apparatuur een sleutelrol spelen bij het veranderen en aanpassen van de manier waarop we met elkaar leven en werken. Ook in de ‘anderhalvemetersamenleving’ vervult de digitale werkplek een centrale rol!
Reageren? pim@channelconnect.nl @pimhilferink
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 4 – incl Datacenter & Cloud special 2020]