Het partnerecosysteem kent veel partijen. Elke maand belichten we de activiteiten van een IT-dienstverlener. Deze keer is dat IT-dienstverlener Conclusion, dat ruim 2.300 mensen werk biedt. Een gesprek met Paul Heere, Marketing Manager bij Conclusion en Leon van Meel, Managing Director bij Conclusion Future IT.
IT-dienstverlener Conclusion is regelmatig in het nieuws. De successen die dan beschreven worden, vermelden steeds andere namen: Conclusion, Conclusion Future IT, myBrand, HotITem en nog een groot aantal bedrijven. Het is dus tijd eens langs te gaan bij het hoofdkantoor in Utrecht, vlakbij de Galgenwaard – het stadion van FC Utrecht. “Ons bedrijf bestaat bijna 25 jaar en is georganiseerd als een ecosysteem van 26 zelfstandige units, die samenwerken onder een gezamenlijke paraplu. De laatste jaren zijn we hard gegroeid, zowel in het aantal expertbedrijven en de omzet, als in het aantal collega’s”, vertelt Paul Heere. “We ondersteunen klanten op hun digitale reis op het vlak van business transformatie en IT-services.
We bieden een ruim palet aan IT-diensten die afhankelijk van het vraagstuk in de passende samenstelling worden ingezet. Al onze bedrijven zijn autoriteit in hun segment. Daar waar het ene expertbedrijf gespecialiseerd is in cloudmanagement, is het andere groot op het gebied van low code development, datagedreven werken of verandermanagement. Ons doel als ecosysteem is om langdurige partnerships aan te gaan met onze klanten en ze als strategische partner te helpen bij hun business en IT uitdagingen met samenhangende oplossingen.”
Conclusion Future IT
Eén van expertbedrijven binnen het ecosysteem is Conclusion Future IT. Leon van Meel: “Conclusion Future IT focust zich op het leveren van Managed Cloud Services en de transformatie van IT-landschappen naar toekomstigebestendige cloud technologie. Met ruim 300 collega’s zijn we veelal verantwoordelijk voor een breed palet aan generieke IT-activiteiten die we overnemen van onze klanten. Vaak stappen we voor een korte tijd in op het bestaande IT-landschap en altijd realiseren we daarna de transformatie. Het vervangen van legacy door de inzet van public cloud technologie in combinatie met dienstverlening staat daarbij centraal. In de meeste gevallen transformeren we zowel de back-end infrastructuur, werkplekken, servicedesk en steeds vaker ook applicaties richting de cloud. Vanzelfsprekend mag security niet ontbreken. Ook daar ontwikkelen we ons op een hoog tempo door, de stap van waarneming van mogelijke dreigingen naar geautomatiseerde response hebben we inmiddels gemaakt.”
Belangrijke maatschappelijke rol
Heere: “Conclusion wordt steeds vaker ingeschakeld voor samenhangende oplossingen rond de grote strategische vraagstukken op het snijvlak van business en IT. De ecosysteemgedachte van Conclusion sluit daarbij goed aan. We werken graag voor opdrachtgevers die maatschappelijk relevant zijn én waar IT cruciaal is voor het primaire proces. Een kenmerkende klant op dit gebied is ProRail, waar Conclusion sinds 2013 mee samenwerkt en waarmee we onlangs de samenwerking weer met 15 jaar hebben mogen verlengen.”
Ons doel als ecosysteem is om langdurige partnerships aan te gaan met onze klanten en ze als strategische partner te helpen
Langdurige partnerships
“In partnerships met klanten en partners ambiëren we het hele spectrum te organiseren dat nodig is voor succesvolle digitale transformaties met de juiste balans in weerbaarheid, wendbaarheid en onderscheidend vermogen. Daarnaast staan we voor langdurige partnerships met klanten. Zo werken we sinds 2014 met APG in Heerlen en gingen we in 2015 een langdurige samenwerking aan met de NS. Ook Royal Flora Holland, Eneco, Heijmans en Facilicom mogen wij tot ons klantenbestand rekenen”, aldus Paul Heere.
Leon van Meel: “Het realiseren van een business transformatie is een ingewikkeld, langdurig proces waarbij soms maatwerk nodig is. Daarom is het vaak noodzakelijk dat we voor de lange termijn bij opdrachtgevers betrokken zijn. Wat voor alle labels geldt, en dus ook bij Conclusion Future IT, is de ‘experience’ van onze diensten. Doorlopend meten we voor al onze klanten geautomatiseerd de kwaliteit en optimaliseren we waar nodig. Daar gaan we heel ver in. Daarom durven we ook met veel bedrijven langdurige verbintenissen aan te gaan. Vaak zijn dat overeenkomsten voor onbepaalde tijd.”
Duurzame relaties
Heere: “Duurzame relaties worden niet alleen aangegaan met klanten, maar ook met medewerkers. Inmiddels zijn we de 2.300 collega’s gepasseerd. We weten die mensen te vinden en, minstens zo belangrijk, ook aan ons te binden. De loyaliteit is onder andere gelegen in het feit dat we voor partijen werken die relevant zijn voor de samenleving. Als je bijvoorbeeld online reisinformatie wilt raadplegen dan hangt daar veel van onze dienstverlening mee samen. Dat spreekt medewerkers aan. Daarnaast kunnen zij zich – door ons ecosysteem – door middel van samenwerking met experts uit andere vakgebieden nog beter door ontwikkelen. Zowel persoonlijk als professioneel.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect 6 – 2021]


