Bij de aankoop van smarthome-apparatuur kiezen consumenten graag voor gevestigde namen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Reichelt elektronik. Smarthome-apparaten van Philips, Samsung, Google en Ring zijn met name populair.
Het onderzoek, uitgevoerd door OnePoll, moest uitwijzen waarvoor smarthome-apparaten primair worden gebruikt en over welke fabrikanten gebruikers vooral tevreden zijn.
Multimedia populair
Multimedia-apparatuur is met afstand het meest geliefd op smarthome-gebied. Met 54 procent staan smart-tv’s, spraakassistenten, audiosystemen en dergelijke op de eerste plaats, vóór verlichtingsregelingsapparatuur (52 procent). Daarmee richten bezitters van smarthome-apparaten zich vooral op entertainment en een sfeervolle verlichting binnenshuis.
Bijna de helft (49 procent) van respondenten geeft aan smarthome apparaten te hebben waarmee ze controle hebben over de energie in de verschillende ruimtes. De vierde in de rij van meest geliefde apparaten is beveiligingsapparatuur (45 procent). De aanschaf van slimme schoonmaakhulpjes (31 procent) en binnenklimaatsystemen (31 procent) hebben een lagere prioriteit.
Prijs is belangrijk
De prijs is duidelijk het belangrijkste criterium bij het kopen van een slim-apparaat voor het dagelijks leven. Meer dan twee derde van de ondervraagden vindt de prijs belangrijker dan compatibiliteit met andere producten of systemen. Ruim een derde zegt te hebben afgezien van aanschaf omdat ze het te duur vonden.
Daarnaast wordt voordat tot kopen wordt overgegaan rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad van de installatie (50 procent) en de veiligheid/dataprivacy (50 procent) die het apparaat biedt. Het criterium dat het apparaat meerwaarde biedt, staat met 48 procent op de vijfde plaats.
Lichtbediening
Op het gebied van lichtbediening wint Philips, fabrikant van elektrische apparatuur met een rijke traditie, duidelijk. 71 procent geeft aan dat ze tevreden zijn met Philips, bijna driekwart daarvan zelfs zeer tevreden.
Op de tweede plaats staat meubelproducent IKEA, dat enkele jaren geleden ook de smarthome-markt heeft ontdekt. Zestig procent van de ondervraagden is tevreden met de verlichtingsregelsystemen van het meubelconcern. Met name bij de jonge doelgroep tot 35 jaar zijn de producten met hun Scandinavisch-minimalistische stijl geliefd, terwijl Philips het in alle leeftijdsgroepen goed doet.
Multimedia en spraak
Ook in de multimediasector zijn gevestigde fabrikanten geliefd. Hier springt met name Samsung eruit met 81 procent tevreden klanten, gevolgd door Sony (68 procent) en LG (60 procent). Het merk dat het minst bekend is in Nederland is CHiQ. 49 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze geen apparaten van CHiQ kennen of gebruiken.
Ook als het gaat om de populairste spraakassistenten zijn er geen grote verrassingen. De duidelijke winnaar als het gaat om tevredenheid is de spraakassistent van Google (72 procent), vóór Apple’s Siri (62 procent) en Alexa (48 procent). Hier valt op dat 42 procent van de gebruikers aangaf zeer tevreden te zijn. Bij Siri ging het met 34 procent om slechts ruim een derde van de ondervraagden.
Beveiliging en systemen
De Nederlandse smarthome-markt kent op het gebied van beveiliging en smarthomesystemen veel concurrentie. Uit het onderzoek blijken ook hier een aantal favoriet. Wat betreft de tevredenheid over beveiligingsapparatuur wordt duidelijk dat Ring (53 procent), bekend van slimme deurbellen en verschillende beveiligingscamera’s, favoriet is van Nederlandse consumenten. Dit merk ligt dan ook sterk voor op Somfy (39 procent) en Homematic IP (37 procent) als het gaat om tevredenheid.
Op de laatste en zevende plaats komt Reolink met 35 procent, wat goed aangeeft hoe dicht de verschillende merken bij elkaar zitten. Hetzelfde geldt voor de smarthomesystemen waarbij 47 procent aangeeft tevreden te zijn met Bosch Smart Home, wat eenduidelijke voorsprong is op Homematic IP (40 procent) en FRITZ!Dect (39 procent). Ook hier is goed te zien dat de concurrentie vlak achter elkaar zit, waarbij Shelly (35 procent) eindigt op de laatste plaats.
Binnenklimaat
De concurrentie is misschien wel het duidelijkst bij binnenklimaatsystemen en slimme schakelactoren. Waar veertig procent tevreden is met Homematic IP als binnenklimaatsysteem, eindigend op nummer een, geeft 37 procent aan tevreden te zijn met EDIMAX, welke eindigt op de laatste plek. Het verschil tussen de eerste en laatste plek is slechts 3 procent. Ongeveer hetzelfde verschil is terug te zien bij slimme schakelactoren. Hier is het verschil 4 procent tussen de nummer een, Fibaro met 39 procent, en de laatst geëindigde, Shelly met 35 procent.