Iwan Kuijpers, CEO Copaco
Een interview met CEO Iwan Kuijpers van Copaco mag niet ontbreken in een serie gesprekken over het thema ‘ICT centraal in Nederland’. We spreken met topmensen van binnen en buiten de ICT-sector die een belangrijke rol spelen om ICT als aanjager van economische en maatschappelijke vooruitgang op de kaart te zetten. “Je hoeft niet altijd iets nieuws te bedenken, als je het maar beter doet.
In een ontmoeting spreken we met CEO Iwan Kuijpers van Copaco over de ontwikkelingen in 2016 en wat 2017 voor Copaco en haar channelpartners in het verschiet ligt. “Wat de highlights van het afgelopen jaar voor Copaco waren? Dat we onze positie in een sterk concurrerende markt hebben weten te verstevigen”, zegt Kuijpers resoluut. “Bovendien hebben we sterk geprofessionaliseerd op het gebied van clouddiensten en hebben we daarnaast onze online presence vergroot.”
Focus op klant
ChannelConnect_Copaco_IwanKuijpers_thema Afgelopen jaar heeft Copaco zich volgens Kuijpers vooral gericht op het uitvoeren van de strategie die het bedrijf drie jaar geleden heeft ingezet. Daarin draait het
in zijn ogen om voor te (blijven) lopen op de continue bewegingen in de markt. “Dat geldt zowel offline als online”, zegt Kuijpers. “We stellen ons voortdurend de vraag hoe we relevant kunnen blijven voor onze channelpartners en zij op hun beurt voor eindgebruikers. Dat vraagt om eenvoudig zaken doen, zowel online als offline. Daarom houden we onze procedures regelmatig tegen het licht en proberen we overbodige formaliteiten te elimineren. Bij eenvoudig zaken doen hoort ook dat je je klanten complete én duidelijke informatie verstrekt, of het nu gaat om producten of procedures. Duidelijkheid voorkomt misverstanden en frustraties en daarmee versterk je de loyaliteit van je klanten.”
Netwerk Operations Center
Een belangrijk hoogtepunt uit 2016 was voor Kuijpers de opening van het nieuwe Network Operations Center. Dit NOC is een belangrijke pijler onder de cloudstrategie en het 2tCloud platform. “Met dit platform waren we – alweer zeven jaar geleden – pionier in distributieland. Intussen hebben we met vallen en opstaan veel geleerd over de voordelen, kansen en ook de risico’s die verbonden kunnen zijn aan zaken doen in de cloud”, zegt Kuijpers. “Die kennis en ervaringen zijn gebundeld in ons NOC, waar inmiddels een kleine twintig mensen dedicated bezig zijn met techniek en systeemontwikkeling. En dat aantal zal de komende jaren alleen maar toenemen. Maar zo kunnen we onze resellers op alle fronten wel beter bijstaan. Immers, ook in de cloud verwachten klanten dat hun supportvragen zo snel en efficiënt mogelijk worden beantwoord. Bedrijven en organisaties zijn nu eenmaal steeds afhankelijker van hun ICT-systemen en de cloud vervult daarin een steeds belangrijker rol. Onze resellers zien dat ook en dus is onze omzet uit clouddiensten dan ook flink gegroeid.”
‘Als je bestaande dingen beter doet dan een ander ben je spekkoper.’
Logistieke dienstverlening
“Onze traditionele expertise in fysieke distributie trekt misschien wel minder publieke aandacht dan de ontwikkelingen in de cloud, maar het is nog wel steeds de ‘bread and butter’ in onze business”, stelt Kuijpers. “Met name in de B2B-markt groeien we nog steeds in de breedte. Om die reden zijn we gaan kijken naar uitbreiding van onze capaciteit. Medio 2017 trekken we onze magazijncapaciteit in Nijmegen – nu nog verspreid over drie locaties – samen in een nieuw pand waar we vier keer zoveel palletplaatsen kunnen creëren als we nu hebben. Zo kunnen we dus de komende jaren weer vooruit.”
2017
Onder invloed van de marktveranderingen, die vooral door software en apps gedreven worden, veranderen volgens Kuijpers ook de klassieke taken binnen het bedrijf en daarmee het profiel van (nieuwe) medewerkers. Systeemontwikkeling wordt steeds belangrijker om het online aanbod continu te optimaliseren. “Doordat er steeds meer API’s beschikbaar komen, kunnen onze specialisten samen met resellers, extra toegevoegde waarde creëren door slimme koppelingen tussen platforms en applicaties te leggen. Natuurlijk verschuift het oriëntatie- en voorselectieproces steeds meer naar online, maar uiteindelijk blijft zaken doen iets tussen mensen.
Maar ik geef toe dat de aansturing van sales wel verandert van ‘gevoel’ naar ‘numeriek’ als het gaat om het volgen van de customer journey. Dat is wat de ‘automatisering van de automatisering’ mogelijk maakt. Door te investeren in kennis en expertise verminderen we de complexiteit voor onze partners en vertalen we die naar praktische en begrijpelijke oplossingen.” De ‘smart solutions’ van Copaco op het gebied van huisautomatisering en (home) security zijn daar in Kuijpers’ ogen een goed voorbeeld van en dat de belangstelling hiervoor gestaag groeit, is dus logisch. “Dit geldt ook voor de recente samenwerking met ONE Smart Control. Deze oplossing tovert elektriciteit om tot een krachtig en slim netwerk. Alle drukknoppen en stopcontacten worden veelzijdiger dan ooit. Lichten gegroepeerd in- en uitschakelen, verwarming van afstand aanzetten, muziek bedienen met de smartphone. Bovendien is het een perfect meetinstrument om energiebesparend te leven.”
Ook dit jaar zal Copaco weer regelmatig van zich laten horen, belooft Kuijpers. “Met nieuws over cloud, logistieke dienstverlening en smart solutions. Maar ook met verbeteringen van bestaande oplossingen. Want in mijn visie hoef je niet altijd iets nieuws te bedenken. Als je bestaande dingen gewoon beter doet dan een ander ben je spekkoper.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2016]