Lenovo Group heeft in het derde financiële kwartaal dat eindigde op 31 december 2016 een omzet van 12,2 miljard dollar geboekt, een jaar-op-jaar daling van zes procent. De winst voor belasting kwam uit op 101 miljoen dollar, de netto-winst kromp in vergelijking met vorig boekjaar met 67 procent tot 98 miljoen dollar.
Met een jaar-op-jaar omzetgroei van twee procent, presteerde zijn PC-tak beter dan de industrie. Het wereldwijde marktaandeel in dit segment bereikte een record van 22,4 procent. “We bouwen voort op onze successen en hebben ons marktaandeel uitgebouwd door drie keer sneller te groeien dan de markt naar een nieuw record van 19,4 procent in de Benelux. We realiseren daarbij een goede balans tussen de business- en de consumentgerichte devices,” aldus Andreas Mayer, General Manager Lenovo Benelux.
Opgesplitst naar business divisies behaalde de PC and Smart Devices (PCSD) Business Group, waaronder PC’s en tablets vallen, een omzet van 8,6 miljard dollar, 2 procent meer dan in de vergelijkare periode vorig jaar. In vergelijking met het tweede kwartaal was de groei 10,2 procent. De resultaten voor belasting waren 431 miljoen dollar.
In totaal werden 15,7 miljoen PC’s verscheept. Lenovo bleef wereldwijd marktleider met 22,4 procent marktaandeel.
De Mobile Business Group, die smartphones van de merken Moto en Lenovo levert, leverde een omzetbijdrage van 2,2 miljard dollar, een daling met 23 procent op jaarbasis. In vergelijking met het tweede kwartaal steeg de omzet weer met 7 procent. In totaal werden 15 miljoen smartphones verscheept.
De Data Center Group (DCG), waaronder servers, storage, software en services vallen, zag de kwartaalomzet op jaarbasis met 20 procent dalen tot 1,1 miljard dollar. In vergelijking met het tweede kwartaal was er echter wel sprake van herstel van de groei.
Meer informatie: www.lenovo.com