Organisaties die succesvol digitaliseren, zijn in staat nieuwe modellen, toepassingen en methoden flexibel in hun bedrijfsvoering te integreren. De meerwaarde van nieuwe technologieën als cloud, (big) data-analyse en IoT wordt bijna volledig bepaald door de mate en de snelheid waarmee de organisatie dergelijke oplossingen met elkaar weet te verbinden.
Een connected business is big business en het geheim van de connected business is integratie, zegt Jan-Willem Koppers, Senior Manager en Channel Lead bij Dell Boomi. “Zelf een serviceorganisatie opzetten die in staat is nieuwe oplossingen te integreren, vraagt een kapitaalinvestering die bijna niemand meer wil doen. En gelukkig hoeft dat ook niet meer.”
‘Tachtig procent van onze business wordt door partners gegenereerd’
Integratie als dienst
Managed Service Providers merken dat integratie als dienst snel populairder wordt, vertelt Koppers. “Dat is logisch: onze cloudoplossingen zijn in staat integraties af te ronden in een kwart van de tijd die daar vroeger voor stond.” Geen grootspraak, weet hij: “We hebben bijvoorbeeld een traject gedaan bij American Express Global Business Travel, als onderdeel van hun cloudfirststrategie. Dat ging om 120 detachments en integraties, waarvoor een jaar was uitgetrokken. Na drie maanden waren we klaar.”
Er draaien al ruim 8.200 klanten en partners op het Boomi-platform en daar komen er dagelijks zes bij. Dell Boomi haalt daarbij een klanttevredenheid van 95 procent. Voor gebruikers is het mooie van clouddiensten dat je er ook gemakkelijk weer vanaf kunt, maar voor leveranciers en hun partners is dat vaak een uitdaging. Niet voor Boomi, zegt Koppers: “Onze renewals zijn met 97 procent de allerhoogste in de markt.”
Zelfstandig
Het succes is volgens hem voor een belangrijk deel te danken aan de gebruiksvriendelijkheid van het Boomiplatform. De focus op Citizen Integration betekent bij Dell Boomi dat integratie letterlijk toegankelijk wordt voor gewone burgers. “Onze oplossingen zijn in hoge mate geautomatiseerd, waardoor integreren een kwestie wordt van drag-and-drop, click-andconfigure. Iedere businessconsultant moet het vrijwel helemaal zelfstandig kunnen doen.” Onderzoeksbureau Forrester berekende de ROI van het Dell Boomi-platform mede daardoor op 307 procent*.
De andere reden voor de stijgende populariteit van het platform is de nauwe samenwerking van Boomi met MSP’s die met hun klanten een digitale transformatie doorlopen. “We zijn zeer partnergericht”, zegt Koppers: “Tachtig procent van onze business wordt door partners gegenereerd, en zelfs in de gevallen dat we rechtstreeks met grote klanten samenwerken, betrekken we onze partners in dat traject.” Het gevolg is dat de integratie zorgvuldig wordt ingebed in een bredere transformatie, die daarmee direct optimaal wordt ondersteund. «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 3]