De pandemie is bepalend geweest voor de koers van bedrijven in 2020. Bedrijven waren meer dan ooit afhankelijk van digitale ontwikkelingen. In 2021 zal de vraag naar Internet of Things (IoT)-oplossingen verder toenemen. Onderzoeksbureau Forrester heeft vijf trends voor komend jaar op een rij gezet.
Voor 2021 heeft Forrester hoge verwachtingen van digitalisering in de gezondheidszorg, slimme kantoren, traceren van objecten en locatiegebaseerde diensten. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van een veelheid aan netwerktechnologieën.
Chaos in netwerkverbindingen
Het onderzoeksbureau spreekt van ‘een chaos op het gebied van netwerkverbindingen’. Bedrijven kunnen kiezen uit een breed aanbod van draadloze technologieën. Het aantal implementaties van 5G en wifi zal daardoor lager uitvallen dan in 2020. Andere technologieën zullen meer gebruikt worden. Als voorbeeld noemt Forrester laaghangende satellieten voor IoT-projecten. De belangstelling voor zulke satellieten zal komende jaar met twintig procent toenemen.
Digitalisering in gezondheidszorg
Verder zullen fabrikanten van slimme apparatuur zich meer richten op gezondheidszorg. In 2021 zal er meer gebruik gemaakt worden van wearables en sensoren die proactief de gezondheid van gebruikers in de gaten houden. Consumenten zullen er meer gebruik van gaan maken, mede dankzij prijsdalingen bij dergelijke apparatuur.
Slimme kantoren
De pandemie van 2020 zorgt ervoor dat bedrijven hun beschikbare kantoorruimte afslanken. Toch blijft er vraag naar kantoren. Wel zullen veel werkgevers investeren in IoT-oplossingen om werknemers een veilige, prettige werkplek te garanderen. Investeringen in slimme verlichting, energie en klimaatbeheer zullen toenemen. Ook sensoren om het gebruik van ruimtes te monitoren zullen populair zijn.
Monitoring van bedrijfsonderdelen
Als gevolg van de pandemie hebben fabrikanten, distributeurs, nutsvoorzieningen en farmaceuten in 2020 veel bedrijfsonderdelen aangesloten op internet, waar ze dat voorheen niet nodig achtten. Om zonder haperingen door te kunnen werken, werd onderhoud op afstand daardoor belangrijker. Komend jaar zullen specialisten in proactief onderhoud van verbonden apparaten goede zaken doen.
Locatiegebaseerde diensten
Tot slot zullen bedrijven in 2021 investeren in locatiediensten om de dienstverlening te verbeteren. Door virtuele wachtrijen te introduceren kunnen klanten vooraf een nummer trekken en arriveren op het moment dat ze aan de beurt zijn, bijvoorbeeld bij de huisarts. Dit helpt bij social distancing. Consumenten verwachten ook van bezorgdiensten steeds betere informatie over de bezorgtijd. Dit soort technologie wordt vaak betrokken bij externe leveranciers, die het in 2021 dan ook druk zullen krijgen.