Hans de Jong, verkoopdirecteur a.i. van Dimo Systems
Ongediertebestrijding zit nog in de conventionele hoek. De Nederlandse startup Dimo Systems heeft daarom slimme ratten- en muizenvallen op de markt gebracht die via Copaco aan resellers wordt aangeboden.
Alleen al in de haven van Rotterdam staan meer dan 1.300 muizenvallen. Het controleren van al die traditionele vallen is een tijdrovende en inefficiënte manier van ongediertebestrijding, vond de Nederlandse startup Dimo Systems die dus de slimme muizenval Xignal ontwierp. Het concept van een slimme muizenval zelf is niet nieuw, maar het beheer en controle ervan is revolutionair, vertelt Hans de Jong namens Dimo Systems. Het bedrijf won er de Copaco Innovatie Award ter waarde van 10.000 euro mee. “Deze muizenval is disruptive”, zegt De Jong verder. “Het is een wezenlijk ander product dan traditionele muizenvallen want hij is IT-gerelateerd en daardoor enorm slim.” De producten van Xignal hebben diverse sensoren en werken met een app voor Android en iOS. Hiermee kunnen gebruikers informatie over de vallen uitlezen, zoals of de val gespannen is, of het iets heeft gevangen, de omgevingstemperatuur en de locatie. “Je hoeft nu alleen maar langs de vallen die zijn dichtgeklapt en dat is goedkoper en efficiënter.”
‘Copaco gaat slimme muizenvallen distribueren’
De gebruiker kan elke dag op elk gewenst moment de informatie over zijn muizenvallen krijgen via het landelijk dekkende LoRa-netwerk. Het voordeel is dat een muizenvallen een paar keer per dag een signaal afgeven in plaats van continu waardoor het apparaat drie jaar op een batterij werkt. De vallen van Xignal zijn bovendien waterdicht (IP67).
Businesscase
De slimme vallen worden ingezet als b2b-oplossing rond magazijnen, ziekenhuizen, horeca, bungalowparken en transformatorhuisjes. “Het is duur als een muis een kabel doorknaagt. De kosten van een slimme muizenval vallen in het niet bij de kosten van de reparatie. De kosten vallen ook in het niet vergeleken met de kosten die een traditionele ongediertebestrijder rekent. De businesscase is zo gemaakt want gebruikers besparen minimaal 40 procent op de kosten”, stelt De Jong.
Samen met Copaco
Om de Nederlandse markt goed te betreden, is Dimo nu leverbaar via Copaco dat het bedrijf gaat helpen met de distributie van de slimme muizen- en rattenvallen richting resellers. “Zo’n product goed in de markt zetten, vereist een goede distributeur en value added resellers die bezig zijn met IoT-oplossingen”, aldus De Jong.
De Xignal biedt resellers volgens hem een uitgelezen kans om hun IoT-portfolio in de schijnwerpers te zetten. En het helpt hen om het gesprek te beginnen over IoT en over hun toegevoegde waarde die kan bestaan uit advisering over de implementatie van IoT of hoe om te gaan met de gegenereerde data. “Wat is nou mooier voor eindgebruikers dan zowel kosten besparen als efficiënter omgaan met ongediertebestrijding en dan ook tijd over houden voor andere zaken?”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]