Vanaf vandaag hebben Centralpoint en nog zes andere merken een nieuwe naam: Dustin. Afgelopen vrijdag vond de officiële aftrap plaats in de KNVB-campus in Zeist. En niet voor niets. “We spelen Champions League in onze sector”, maakte Marketing Director Marcel Joosten duidelijk. “We zijn onderdeel van een Europees IT Powerhouse.” Distributeurs en leveranciers waren bij de officiële lancering aanwezig.
Nieuwe fase voor Dustin
Aanwezig was ook Thomas Ekman, de CEO van het Zweedse beursgenoteerde Dustin. Centralpoint zal een fors deel van de totale omzet van Dustin gaan leveren. “Dit brengt met zich mee dat een nieuw bedrijf ontstaat. Dustin gaat een nieuwe fase in,” legde Ekman uit.
De CEO meldde dat de aandeelhouders vragen hadden toen de overname op tafel kwam. “We hadden een goede balans tusssen mkb enerzijds en anderzijds grote ondernemingen en overheid. Door de overname van Centralpoint worden overheid en grote ondernemingen groter in de omzetmix. Daar kwamen vragen over. We zullen extra aandacht geven aan onze activiteiten op het gebied van mkb in Nederland en België.”
Reseller wordt aggregator
Opvallend in zijn verhaal was, dat Dustin steeds als ‘aggregator’ werd omschreven. In een onderhoud met ChannelConnect legde Ekman het verschil uit met een traditionele reseller. “We zien in de praktijk dat de rol die we spelen met aan de ene kant leveranciers en distributeurs en aan de andere kant eindklanten steeds complexer wordt. Er is meer dan reselling voor nodig om de juiste oplossing voor de juiste klant te kiezen. Die rol noemen we aggregator.”
Rol distributeurs belangrijk
De distributeurs spelen daarbij een belangrijke rol, geeft Ekman aan. “In Scandinavië gaat 75% van onze sales via distributeurs, onze relatie met distributeurs is hecht.”