Het intenet had als oorspronkelijk doel om informatie voor iedereen toegankelijk te maken. Bij de snelle digitalisering is de toegankelijkheid echter niet altijd in het oog gehouden. Zo bleek onlangs uit onderzoek dat 45% van de laagopgeleiden moeite heeft om zelfstandig online belastingaangifte te doen. Dit, terwijl er wettelijke verplichtingen gelden voor overheden. Zij moeten websites toeganklijke maken voor iedereen.
Kansen voor partners
Dergelijke wetgeving gaat nu ook gelden voor het bedrijfsleven. En dat zal gevolgen hebben, betoogt Rowan Verbraak. Hij is UX Designer & Research Lead bij Humanoids. “Voor veel mensen met een beperking kost het vaak erg veel moeite om online uit de voeten te kunnen. Dat betekent een uitdaging voor veel organisaties, legt Verbraak uit. IT-dienstverleners kunnen een belangrijke rol spelen bij het adviseren van hun klanten en bij het aanpassen van de site. “Een website toegankelijk maken komt neer op het doorvoeren van een verandering in het ontwerp- en ontwikkelproces.”
In 2025 wordt nieuwe wetgeving van kracht die websites en apps verplicht om te voldoen aan internationaal geldende richtlijnen voor toegankelijke online content. Niet alleen Nederland, maar de hele Europese Unie moet hieraan geloven.
Verbaak: “Een toegankelijke website betekent dat die bruikbaar is voor zoveel mogelijk mensen, doordat bij het bouwen rekening is gehouden met uiteenlopende capaciteiten van doelgroepen. Oók voor mensen met een beperking.”
Brede groep profiteert
Denk bij het woord beperking aan een heel brede groep gebruikers. Niet alleen blinden en slechtzienden, of mensen met een motorische handicap. Maar ook laaggeletterden of minder digitaal vaardigen vallen onder deze doelgroep. Dat staat alles bij elkaar in Nederland alleen al gelijk aan een groep van 4 miljoen gebruikers. Daarnaast kan iedereen wel eens beperkt zijn door tijdelijke omstandigheden. Bijvoorbeeld door een blessure, of stressvolle situaties, fel zonlicht of omgevingslawaai.
Het grootste voordeel van een toegankelijke website, voor zowel een bedrijf als voor de overheidsinstantie, is dat ook bezoekers zonder handicap de site vaak als prettiger ervaren. Verbaak: “Een toegankelijke website maakt je sneller vindbaar, geeft je groter bereik, is kostenbesparend. En geeft invulling aan maatschappelijke betrokkenheid van de onderneming.”