Eurofiber Nederland heeft zijn MSP Partner Programma verder geoptimaliseerd en uitgebreid met een groot aantal nieuwe elementen. De vernieuwing is mede ingegeven door de feedback van de diverse Eurofiber partners.
Hans Messemaker, director Indirect Sales bij Eurofiber Nederland, heeft tijdens een bijeenkomst voor partners afgelopen week de aftrap gegeven voor het nieuwe MSP Partner Programma. Daarbij schetste hij de evolutie van het bedrijf van ‘innovatieve startup’ naar leverancier van essentiële infrastructuur.
Partnerkanaal steeds belangrijker
In de loop der tijd is voor Eurofiber het belang van het indirecte kanaal steeds groter geworden, wat mede tot uiting komt in het twee jaar geleden gestarte MSP Partner Programma, dat intussen al de nodige veranderingen onderging, zoals de uitbreiding van de Partner Academy in 2018.
Inspelen op verschillende behoeften partners
Het nieuwe MSP Partner Programma is afgestemd op de verschillende soorten partners en hun specifieke behoeften. Guido Kok, partner marketing manager bij Eurofiber: “Wij hebben nu voor drie categorieën partners een eigen invulling van het MSP Partner Programma: Solution Partners, Connectivity Partners en Distributors. De eerste categorie richt zich meer op het leveren van managed services, zoals cloud oplossingen, waarbij de verkoop van connectiviteit een belangrijke component is, maar niet persé tot kernactiviteiten behoort. Bij Connectivity Partners is het leveren van netwerkverbindingen juist wel één van de kernactiviteiten. De Distributors zijn weer met name actief in de verkoop van ‘white label’ cloud services aan resellers. Ook daar is connectiviteit geen kernactiviteit, maar een onderdeel van hun portfolio.”
Meerdere niveaus
In het nieuwe MSP Partner Programma kunnen partners doorgroeien naar meerdere niveaus – Silver en Gold – waarbij Distributors ook nog een derde niveau kunnen behalen: Platinum. In de diverse categorieën en niveaus zitten zaken als gunstige Ethernet-tarieven, deelname aan trainingen van de Partner Academy en het gebruik van diverse portals, deelname aan exclusieve incentives en Co-op fondsen.
Uitgebreidere marketingondersteuning
Ook is de marketingondersteuning verder uitgebreid voor de diverse partner niveaus. Daarin zitten onderdelen als ‘event in a box’ (standaard tools voor evenementen) en ‘reference case as a service’ (videoproducties van klant cases) en lead generation. Daarnaast zijn er voor het senior management van de partners diverse events met het team van Eurofiber.
Digitale tools
Tegelijkertijd met het nieuwe Partner Programma is ook het nieuwe partnerportal live gegaan. Arno Schoeman, sales development manager bij Eurofiber Nederland: “Wij zijn voortdurend aan het investeren in digitale hulpmiddelen waarmee wij het voor klanten partners nog makkelijker maken om met ons zaken te doen. Daar is nu een ‘track & trace portal’ bijgekomen. Hiermee kunnen partners precies zien wat de status van hun order is. De informatie in de Track & Trace Portal wordt mede door de aannemers van Eurofiber ingevuld op actuele basis.” Verder investeert Eurofiber de komende periode in verschillende API’s. Partners kunnen hierdoor hun eigen systemen koppelen aan die van Eurofiber.
De eerste reacties op het nieuwe Partner Programma zijn positief en zijn volgens de partners “een nóg duidelijker commitment van Eurofiber naar het partnerkanaal.”
Meer informatie: www.eurofiber.nl