De Europese bestedingen in kunstmatige intelligentie (AI) belopen dit jaar naar schatting meer dan 7 miljard dollar. Dat bedrag verdrievoudigt in de komende vier jaar met een jaarlijks groeigemiddelde van 32 procent. Volgens marktonderzoeksbureau IDC gaat het om 21 miljard dollar in 2023.
De grootste investeringen – 39 procent van het totaal – komen in 2023 vanuit de bankwereld, de retail en specifieke maakindustrieën. De gezondheidszorg blijft ook een aantrekkelijke sector voor AI en hoewel veel ziekenhuizen pilot projecten hebben lopen is er van brede toepassing nog geen sprake. Maar grotere investeringen in AI-ondersteunde diagnose- en behandelsystemen leiden tot een versnelde groei van rons 38 procent op jaarbasis in de sector.
Klant centraal
Zakelijke investeringen in AI worden met name gestimuleerd door grotere inspanningen rondom de klantervaring en de digitale transformatie, waar bedrijven de focus leggen op klantbetrokkenheid op grote schaal, waarbij ze intelligentie toepassen om productie en processen schaalbaar te maken en medewerkers de juiste aandacht te geven.
Eén van de drie snelst groeiende use-cases voor de komende jaren is volgens IDC product-aanbeveling 2023, wat erop duidt dat Europese bedrijven het belang inzien van de klant centraal stellen en AI toe te passen in hun business models. Met name retailers stappen af van traditionele productreclame en voeren klantgerichte en intelligente benaderingswijzen die hen echte klantinformatie oplevert en hen in staat stelt om gepersonaliseerde en geïndividualiseerde aannbevelingen te geven.
Grootste drie economieën investeren het meest
Meer dan de helft van de investeringen in AI komt in 2023 uit landen als het VK, Duitsland en Frankrijk, terwijl rond een derde afkomstig zal zijn uit de andere West-Europese landen als Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Griekenland, Ierland, Nederland, Noorwegen, Portugal, Zweden en Zwitserland. Italië en Spanje spelen slechts een bescheiden rol.
Het VK, Duitsland en Frankrijk hebben op AI-gefocuste start-up hubs in Londen, Berlijn en Parijs en zullen verantwoordelijk zijn voor een flink deel van de toekomstige investeringen, met name in fintech, gezondheistechnologie en marketing en advertising.
En al spelen Centraal- en Oost-Europa (met 6,5 procent van de totale AI-investeringen in 2018) een bescheiden rol in het geheel adopteren ze AI steeds vaker als essentieel onderdeel van hun digitale transformatie. De banken en de maakindustrie zijn de belangrijkste spelers in die regio. Bj banken gaat het vooral om automatisering van de klantenservice, fraude bescherming en het optimaliseren van processen. Bij productiebedrijven gaat het om verbetering processen, kwaliteitscontrole en de verdere ontwikkeling van preventieve onderhoudsprocessen en -methoden.